Metodologia badań społecznych WT-DCM-MBS
Wykład podzielony jest na dwie zasadnicze części.
W pierwszej omawiany jest sposób projektowania badań społecznych. Słuchacze najpierw poznają ogólną metodologię badań społecznych i ich charakterystykę. Następnie poznają etapy badań społecznych i ich klasyfikacje. Podczas zajęć zaprezentowane są także techniki i narzędzia badawcze oraz metody doboru próby.
W drugiej części wykładu przybliżone są sposoby prezentacji wyników badań społecznych. Najpierw słuchacze zapoznają się z dostępnymi bazami danych. Uczą się także wizualnych form prezentacji wyników badań oraz podstawowych pojęć z zakresu statystyki. Poznają główne założenia interpretacji wyników badań społecznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: iznsnzd
Efekty kształcenia:
EK 1 DL_W01 - zna terminologię z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza:
2 (ndst) - nie posiada wiedzy z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;
3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;
4 (db) - potrafi ocenić z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza
5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;
EK 2 (DL_W19) - zna zasady poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych
2 (ndst) - nie posiada wiedzy o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;
3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;
4 (db) - potrafi ocenić wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;
5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;
EK 3 (DL_U01) - posiada umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowania narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów:
2 (ndst) - nie posiada umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;
3 (dst) - posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;
4 (db) - ocenia przydatność umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;
5 (bdb) - korzysta z umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
EK 4 (DL_U05) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów:
2 (ndst) - nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
3 (dst) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
4 (db) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
5 (bdb) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta oraz ocenia interdyscyplinarne podejście do rozwiązywanych problemów.
Opis 3 pkt ECTS:
1pkt = 30 godzin - aktywny udział w zajęciach
1pkt =30 godzin - przygotowanie materiałów zaliczających zajęcia
1pkt = 30 godzin - przygotowanie do testów sprawdzających wiedzę
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu na ocenę dobrą konieczne jest:
1. Obecność na minimum 80% zajęć
2. Otrzymanie pozytywnej oceny z zadan
3. Przygotowanie narzędzia badawczego
By uzyskać ocenę bardzo dobrą konieczne jest dodatkowo przeprowadzenie badan.
Literatura
Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Brzeziński Jerzy M. (red.), Poznań 2011.
Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Lisek-Michalska Jolanta, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Łódź 2013.
Lutostański Michał, Łebkowska Agnieszka, Protasiuk Michał, Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?, Warszawa 2021.
Nachmias Ch. David, Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2001.
Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: