Mediacje w sytuacjach błędów lekarskich WT-DCM-MBL
Przykładowe zagadnienia:
1. Definicja błędu lekarskiego.
2. Opinia biegłego jako element oceny sytuacji błędu lekarskiego.
3. Interpretacja wyników badań jako czynnik błędu medycznego.
4. Błędy w sztuce w trakcie zabiegu chirurgicznego.
5. Podanie niewłaściwego leku jako czynnik błędu medycznego.
6. Zaniechanie działania terapeutycznego jako błąd lekarski.
7. Błędy komunikacji w ratownictwie medycznym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
WIEDZA
EK 1 zna podstawowe pojęcia z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
EK 2 posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów błędów medycznych i przyczyn ich powstawania
UMIEJĘTNOŚCI
EK 3 potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
EK 4 posiada umiejętności doboru technik mediacji i zastosowania zasad ogólnych do danego przypadku
EK 5 wykazuje umiejętności planowania, realizacji i oceny efektów procesu mediacji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK 6 Wykazuje aktywną postawę doskonalenia umiejętności interpersonalnych potrzebnych w praktyce zawodowej mediatora
EK 7 Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z dziedzin nauki wykorzystywanych w mediacjach z zakresu medycyny (prawo, psychologia, medycyna)
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia).
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
WIEDZA
EK 1 zna podstawowe pojęcia z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
Osiągany metodą: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
Ocena 2 – nie zna podstawowych pojęć z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
Ocena 3 – zna podstawowe pojęcia z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
Ocena 4 – zna większość pojęć i zagadnień z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
Ocena 5 – swobodnie porusza się w szerokiej tematyce z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
EK 2 posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów błędów medycznych i przyczyn ich powstawania
Osiągany metodą: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
Ocena 2 – nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów błędów medycznych i przyczyn ich powstawania
Ocena 3 – wykazuje podstawową wiedzę na temat rodzajów błędów medycznych i przyczyn ich powstawania
Ocena 4 – posiada dużą wiedzę na temat rodzajów błędów medycznych i przyczyn ich powstawania
Ocena 5 – porusza się swobodnie w tematyce błędów medycznych i przyczyn ich powstawania
UMIEJĘTNOŚCI
EK 3 potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
Osiągany metodą: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
ocena 2- nie wykazuje się umiejętnością posługiwania się terminologią z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
ocena 3- posługuje się podstawową terminologią z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
ocena 4- posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
ocena 5- posługuje się w sposób zaawansowany specjalistyczną terminologią z zakresu mediacji w sytuacjach błędów lekarskich
EK 4 posiada umiejętności doboru technik mediacji i zastosowania zasad ogólnych do danego przypadku
Osiągany metodą: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
ocena 2- nie posiada umiejętności doboru technik mediacji i zastosowania zasad ogólnych do danego przypadku
ocena 3- potrafi wstępnie dobierać techniki mediacji i zastosować zasady ogólne do danego przypadku
ocena 4- posiada umiejętności doboru technik mediacji i zastosowania zasad ogólnych do danego przypadku
ocena 5- potrafi swobodnie i w pełni samodzielnie dobierać techniki mediacji i zastosować zasady ogólne do danego przypadku
EK 5 wykazuje umiejętności planowania, realizacji i oceny efektów procesu mediacji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Osiągany metodą: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
ocena 2- nie posiada umiejętności planowania, realizacji i oceny efektów procesu mediacji
ocena 3- wykazuje w niewielkim stopniu umiejętności planowania, realizacji i oceny efektów procesu mediacji
ocena 4- wykazuje umiejętności planowania, realizacji i oceny efektów procesu mediacji ocena 5- wykazuje pogłębione umiejętności planowania, realizacji i oceny efektów procesu mediacji
EK 6 Wykazuje aktywną postawę doskonalenia umiejętności interpersonalnych potrzebnych w praktyce zawodowej mediatora
Osiągany metodą: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
ocena 2- nie wykazuje postawy doskonalenia umiejętności interpersonalnych potrzebnych w praktyce zawodowej mediatora
ocena 3- wykazuje ogólną postawę doskonalenia umiejętności interpersonalnych potrzebnych w praktyce zawodowej mediatora
ocena 4- wykazuje aktywną postawę doskonalenia umiejętności interpersonalnych potrzebnych w praktyce zawodowej mediatora
ocena 5- wykazuje się całościową i aktywną postawą doskonalenia umiejętności interpersonalnych potrzebnych w praktyce zawodowej mediatora
EK 7 Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z dziedzin wykorzystywanych w mediacjach medycznych – prawa, psychologii, medycyny
Osiągany metodą: wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusje seminaryjne, drama, projekty indywidualne. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie
prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
ocena 2- nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swojej wiedzy oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu różnorodnych źródeł informacji
ocena 3- rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy, ale nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu różnorodnych źródeł informacji
ocena 4- rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu różne dostępne źródła informacji
ocena 5- rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu różne dostępne źródła informacji, wyszukuje je samodzielnie i czyta ze zrozumieniem
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie prezentacji projektów indywidualnych oraz kolokwium podsumowującego z ćwiczeń i literatury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: