Coaching - tutoring - psychoterapia WT-DCM-CTP
Studenci będą mogli zapoznać się z różnicami pomiędzy profesjonalną a nieprofesjonalną usługą/pomocą pełnioną wobec drugiej osoby. Poznają różnice w kompetencjach, celach, wymaganiach, pracy coacha, tutora, mentora, psychologa, psychoterapeuty i psychiatry. Studenci będą mogli poznać zarys warsztatu (technik i rodzajów interwencji) poszczególnych profesji zawodowych z zaakcentowanymi różnicami pomiędzy nimi. Szczególny nacisk będzie położony na etyczne i profesjonalne granice oddziaływań w każdym z zawodów, oraz odmienne rozumienie sytuacji i problemów z jakimi przychodzi klient. Ważnym aspektem będzie wiedza na temat tego w jakiej sytuacji każdy z wyżej wymienionych profesjonalistów powinien udzielać wsparcia czy pomocy. Na zajęciach zostaną przedstawione i omówione konkretne przykłady klientów i różne rodzaje interwencji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Ad KU2_W02
zna podstawową metodologię coachingową i trenerską (metody szkoleniowe); charakteryzuje metody coachingowe; psychoterapeutyczne i toturingowe
Ad KU2_W07
zna terminy i pojęcia z dziedziny psychologii, podstaw komunikacji interpersonalnej;
Ad KU2_U08
zdobywa samodzielnie wiedzę, potrafi zarządzać sobą i swoją karierą
Ad KU2_K01,
potrafi uczyć się przez całe życie
Ad KU2_K03
potrafi pracować w grupie i potrafi przyjąć różne w niej role
Kod do Ms-Teams:
s43l41x
Kryteria oceniania
Konwersatorium - prezentacja zaliczeniowa, aktywny udział w konserwatorium
Literatura
Antkowiak R. (2009). Wprowadzenie do psychoterapii. Psychiatria w Praktyce Klinicznej, tom 2, nr 1, 15-22
Barbaro B. (2013). Tezy o psychoterapii w Polsce. Psychoterapia, 1 (164), strony 5-14
Czabała J.C. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne, XIX, 3, 519-533
Mellibruda J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo
Sidor-Rządkowska M. (2012). Profesjonalny coaching: zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
Smółka P. (2011). Podejście oparte na dowodach w coachingu: istota oraz implikacje dla praktyki. Coaching review, 1, s. 5-19
Szewczuk P. (2005). O pomaganiu i psychoterapeutach. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Wujec B. (2012). Geneza i definicje coachingu. Coaching review, 1/2012 (4), s. 4-28
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: