Asystent społeczny - problematyka bezrobocia WT-DCM-AS
Zajęcia obejmują cztery główne obszary. Najpierw słuchacze zapoznają się z kwestią pracy i bezrobocia w perspektywie społecznego nauczania Kościoła, koncentrując się na encyklikach oraz teologii pracy. W drugiej części zapoznają się szczegółowo z zagadnieniem pracy w perspektywie nauk społecznych. Podjęta jest tu kwestia definiowania pracy, regulacji prawnych, także dotyczących osób niepełnosprawnych oraz statystyki na temat rynku pracy. Trzecia część dotyczy ściśle zagadnień bezrobocia, jego definicji, aspektów społecznych, statystyk i przeciwdziałania. W ostatniej części zajęć słuchacze poznają zasady pomocy społecznej zgodne z katolicką nauką społeczną, ze szczególnym uwzględnieniem zasady pomocniczości. W tej perspektywie zarysowane są kompetencje asystenta społecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK 1 (TMA_W09) - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu socjologii pracy i bezrobocia oraz pomocy społecznej:
2 (ndst) - nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu socjologii pracy i bezrobocia oraz pomocy społecznej;
3 (dst) - posiada podstawową wiedzę z zakresu socjologii pracy i bezrobocia oraz pomocy społecznej;
4 (db) - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu socjologii pracy i bezrobocia oraz pomocy społecznej;
5 (bdb) - potrafi ocenić dostępną wiedzę z zakresu socjologii pracy i bezrobocia oraz pomocy społecznej.
EK 2 (TMA_W24) - posiada podstawową wiedzę na temat katolickiej nauki społecznej:
2 (ndst) - nie posiada podstawowej wiedzy na temat katolickiej nauki społecznej;
3 (dst) - posiada podstawową wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej;
4 (db) - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej;
5 (bdb) - potrafi ocenić dostępną wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej.
EK 3 (TMA_U09) - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, dostępnych badań, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
2 (ndst) - nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, dostępnych badań, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
3 (dst) - posiada w ograniczonym stopniu umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, dostępnych badań, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
4 (db) - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, dostępnych badań, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
5 (bdb) - potrafi ocenić własne i innych umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, dostępnych badań, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
Nakład pracy:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 50h
Konsultacje - 10h
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest:
Przygotowanie i zaprezentowanie omówienia wskazanych lektur
Otrzymanie pozytywnych ocen z odpowiedzi na temat omawianych na zajęciach lektur.
Literatura
Jan Paweł II, Encyklika Laborem Exercens, 1991.
Bezrobocie – między diagnozą a działaniem, Arendt Ł., Hryniewicka A., ukulak-Dolata I., Rokicki B. (red.), s. 9-50.
Buczkowska D., Studia i co dalej? Jak bezkolizyjnie wejść na rynek pracy, w: w: Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku, Makuch M., (red.), Wrocław 2014, s. 175-185.
Drożdż B., Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009, s. 112-146 (Pneumatologiczne podstawy posługi społecznej Kościoła).
Drożdż B., Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009, s. 29-57 (Antropologiczne podstawy posługi społecznej Kościoła).
Drożdż B., Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009, s. 395-428 (Kościół chrystusowy dobrem wspólnym świata).
Drożdż B., Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009, s. 429-471 (Zaangażowanie społeczne chrześcijan w sferze politycznej).
Drożdż B., Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009, s. 472-509 (Kościół wobec życia społeczno-gospodarczego).
Drożdż B., Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009, s. 88-111 (Chrystologiczne podstawy posługi społecznej Kościoła).
Drzeżdżon W., Praca jako fundamentalna czynność człowieka. Studium interpretacyjne, w: Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 2015, t. XII, s. 99-117.
Europejska Karta Społeczna.
Gębura R., Bezrobocie jako problem polityki społecznej, w: ASO, (1)/2015, s. 53-68.
Jagoda A., Klimczak M., Praca jako zasób – pojęcie pracy i jej znaczenie w naukach ekonomicznych, w: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Z. 402/2011, s. 151-160.
Jurek Ł., Pracownicy z pokolenia Y: silne i słabe strony, w: Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku, Makuch M., (red.), Wrocław 2014, s. 127-141.
Kodeks pracy
Makuch M., Rozważania o pracy z perspektywy współczesnego społeczeństwa. Ujęcie psychologiczno-społeczne, w: Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku, Makuch M., (red.), Wrocław 2014, s. 33-50.
Olak A., Zjawisko bezrobocia a zagrożenie społeczne, w: Modern Management Review, vol. XIX, 21 (4/2014), s. 141-155.
Regulska A., Od opiekuńczości do aktywizacji i usamodzielnienia. Zasada subsydiarnoiści państwa w organizacji pomocy społecznej, w: Pedagogika społeczna, Rok XVII Nr 2(68)/2018, s. 259-273.
Sierpowska I., Zasada pomocniczości w pomocy społecznej, w: Acta Univeristatis Wratislaviensis, No 3109, 2009, s. 203-225.
Statystyki GUS i EuroStatu
Szymczak A., Gawrycka M., Praca jako dobro indywidualne i społeczne, w: Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, Nr 214/2015, s. 276-287.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: