Historyczne i kulturowe tło pierwotnego chrześcijaństwa - wykład monograficzny z zakresu turystyki WT-CTR-WMTH
1) Zagadnienia wstępne.
2) Panorama historyczno-kulturowa miejsca narodzin Kościoła.
3) Protagoniści historii Bliskiego Wschodu.
4) Judaizm jako tło religijno-kulturowe pierwotnego chrześcijaństwa.
5) Cykl kalendarzowo-liturgiczny judaizmu (I).
6) Cykl kalendarzowo-liturgiczny judaizmu (II).
7) Znaczenie paschy żydowskiej.
8) Pascha Chrystusa na tle paschy żydowskiej.
9) Modlitwa w czasach Jezusa: miejsca i ubiór.
10) Podstawowe formuły modlitewne judaizmu (I).
11) Podstawowe formuły modlitewne judaizmu (II).
12) Kultura życia codziennego w Ziemi św. w przededniu pojawienia się chrześcijaństwa.
13) Polityka na terenie ziem biblijnych jako sztuka współistnienia.
14) Wybrane instytucje życia codziennego w przededniu pojawienia się chrześcijaństwa.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu tła historycznego i kulturowego pierwotnego chrześcijaństwa (TMA_W07).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników (TMA_U01).
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych powiązań pomiędzy źródłami pisanymi oraz kulturą judaizmu, wczesnego chrześcijaństwa, a NT(TMA_K05)
OPIS ECTS:
aktywność studenta i nakład pracy w godz.
udział w wykładzie 30
przygotowanie do wykł. 20
przygotowanie do kolokw. 20
lektura literatury 20
_____________________________
60 godz./30 godz= 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1: Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu tła historycznego i kulturowego pierwotnego chrześcijaństwa;
Na ocenę:
- ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i terminów;
- dst (3): potrafi podać podstawowe wiadomości ;
- db (4) zna i umie przedstawić prawie wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach
- bdb (5) potrafi wyjaśnić wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach w szerokim kontekście kulturowym i religijnym judaistycznego tła NT;
EK nr 2: Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników;
Na ocenę:
- ndst (2) nie potrafi zaprezentować i dyskutować nt. tła historycznego i kulturowego pierwotnego chrześcijaństwa;
- dst (3) poprawnie prezentuje niektóre z podstawowych problemów z zakresu tła historycznego i kulturowego pierwotnego chrześcijaństwa;
- db (4) poprawnie prezentuje podstawowe problemy na temat tła historycznego i kulturowego pierwotnego chrześcijaństwa, potrafi analizować źródła na ten temat;
- bdb (5) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę na temat tła historycznego i kulturowego pierwotnego chrześcijaństwa.
EK nr 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych powiązań pomiędzy źródłami pisanymi oraz kulturą judaizmu, a NT
Na ocenę:
- ndst (2) nie zna zagadnień dotyczących na temat judaistycznego tła NT;
- dst (3) potrafi dyskutować tylko na temat wybranych zagadnień na temat judaistycznego tła NT;
- db (4) widzi potrzebę na temat na temat wzajemnych powiązań judaizmu z przesłaniem NT;
- bdb (5) jest otwarty na dialog na temat wzajemnych powiązań judaizmu z przesłaniem NT, analizuje zależności i wyciąga wnioski.
Literatura
AVRIL A.C. – LENHARDT P., La lettura ebraica della Scrittura, Qiqajon, Magnano 1984.
CHROSTOWSKI W., „Żydzi i religia żydowska a Jezus Chrystus”, Ateneum Kapłańskie 136/1 (2000), s. 7-21.
CZAJKOWSKI M., Nowy Testament a judaizm, TUM, Wrocław 2014.
JANKOWSKI S., Życie codzienne w Piśmie Świętym, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2020.
JĘDRZEJEWSKI S., Biblia i judaizm, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2007.
MANNS F., Il giudaismo. Ambiente e memoria del Nuovo Testamento, (Studi Biblici 26), EDB, Bologna 1994.
MANNS F., Jewish Prayer in the time of Jesus, FPP, Jerusalem 1994.
MROZEK A., „Chrześcijaństwo jako herezja wczesnego judaizmu”, The Polish Journal of the Arts and Culture 5/2 (2013), s. 9-25.
http://www.pjac.uj.edu.pl/documents/30601109/46898451/1_mrozek_9_(26).pdf
NOWOGÓRSKI P., Szkice z historii judaizmu, Płock 2003.
PACIOREK A., BUKOWSKI T., SZTUK D., Jezus z Nazaretu. Czasy i wydarzenia, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2024.
ROSIK M., „Judaistyczne tło Modlitwy Pańskiej (Mt 6,9-13) w świetle idei ojcostwa Bożego w Kazaniu na Górze”, Verbum Vitae 20(2011), s. 115-138.
https://www.kul.pl/files/1338/Teksty/vv20/rosik.pdf
SEWERYNIAK H., Geografia wiary (Biblioteka "Więzi" 245), Tow. "Więź", Warszawa 2010.
SCHWEER T., Judaizm. Powstanie - Historia - Nauka, Wydawnictwo Verbinum, Warszawa 2003.
STEMBERGER G., Il Midrash. Uso rabbinico della Bibbia. Introduzione, testi, commenti, Edizioni Dehoniane, Bologna 1992.
STERN D. H., Komentarz żydowski do Nowego Testamentu, Warszawa 2004.
UNTERMANN A., Żydzi. Wiara i życie, Wyd. Łódzkie, Łódź 1989.
VANDERKAM J. C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu, Wyd. Cyklady, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: