Wykład monograficzny z zakresu pielgrzymowania - Filozofia pielgrzymowania WT-CTR-WMF
1. Pielgrzymowanie filozoficzne jako sztuka zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi
2. Pielgrzymowanie a "filozofia chodzenia"
3. Pielgrzymowanie a tułaczka
4. Pielgrzymowanie i przestrzeń (Biblia)
5. Pielgrzymowanie i przestrzeń /(filozofia)
6. Pielgrzymowanie i czas
7. Pielgrzymowanie i sacrum
8 Homo viator
9. . Axis mundi
10. "Mała ojczyzna" jako miejsce święte
11. Geografia pielgrzymowania
12. Fenomen camino
13. Pielgrzymowanie filozoficzne
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza Ek_1:
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia omawiane w ramach zaproponowanej tematyki
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w poszczególnych propozycjach filozoficznych odnośnie problematyki filozoficznego pielgrzymowania z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu filozoficzno- historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę z zakresu przedmiotu dla oceny rożnych współczesnych problemów filozoficzno-światopoglądowych
umiejętności Ek-2:
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych terminów filozoficznych w związku z problematyką filozoficznego pielgrzymowania
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy przedstawiane w ramach wykładu.
-na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
- na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
kompetencje EK-3
- na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu podstawowych problemów odnośnie problematyki filozoficznego pielgrzymowania na postrzeganie świata przez człowieka
- na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
- na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
- na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Kryteria oceniania
KOD DOSTĘPU DO ZAJĘĆ ONLINE: iz53ak
metoda podająca
Sposób weryfikacji - egzamin pisemny - test
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje poziom uzyskanej wiedzy na egzaminie:
dst-dst plus - 50-60%,
db-db plus - 60-85%,
bdb - 85-100%
obecności na zajęciach:
dst - od 60%,
db 60-95%,
bdb - 95-100%
Literatura
Arystoteles, Proteptikos. Zachęta do filozofii, http://biblioteka.kijowski.pl/arystoteles/filozofia.pdf
Grzegorz z Nysy, List II: O pielgrzymkach do Jerozolimy, w: Wybór pism, tłumaczenie T. Sinko, Warszawa 1963, s.223-229.
G. Marcel, Homo viator : wstęp do metafizyki nadziei, Warszawa 1984.
Literatura dodatkowa:
P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 2003.
A. Grzegorczyk, Źródła sensu w humanistyce, Kęty 2918, s. 25-43.
F. Nietzsche, Wędrowiec i jego cień, Warszawa 1910.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: