Biblijne tradycje mesjańskie i ich późniejsze interpretacje - wykład monograficzny z zakresu teologii biblijnej WT-CTR-WMBT
Wykład monograficzny ma na celu zapoznanie studenta z najważniejszymi tekstami Starego Testamentu określanymi jako proroctwa mesjańskie , a także ich interpretacją w literaturze międzytestamentowej, Nowym Testamencie, w starożytnych przekładach biblijnych oraz późniejszych tradycjach chrześcijańskich i żydowskich.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W04 Absolwent posiada szczegółową wiedzę na temat biblijnych tradycji mesjańskich, zarówno w Starym, jak i Nowym Testamencie. Rozumie kontekst historyczny, kulturowy oraz teologiczny tych tradycji, w tym różnice w interpretacji między judaizmem a chrześcijaństwem. Jest w stanie zidentyfikować kluczowe postacie i wydarzenia, które wpłynęły na rozwój tych tradycji oraz zrozumieć ich wpływ na powstanie doktryn mesjańskich. Absolwent zna również współczesne prądy myślowe i badania dotyczące mesjanizmu oraz potrafi odnosić się do różnych perspektyw teologicznych i filozoficznych.
TMA_U03 Absolwent umie merytorycznie dyskutować na temat biblijnych tradycji mesjańskich oraz ich znaczenia dla współczesnego odbiorcy. Potrafi analizować i interpretować teksty biblijne oraz ich kontekst, co pozwala na lepsze zrozumienie odniesień do mesjanizmu we współczesnych debatach teologicznych i społecznych. Jest w stanie wykazać, w jaki sposób tradycje mesjańskie wpływają na obecne przekonania i praktyki religijne, a także na dialog międzywyznaniowy. Dodatkowo, absolwent potrafi prowadzić dyskusje na temat ewolucji obrazów mesjanizmu w różnych kontekstach kulturowych i historycznych, co umożliwia lepsze zrozumienie aktualnych wyzwań i dylematów w katechezie i działalności religijnej.
Kryteria oceniania
Student do zaliczenia zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach – 1 ECTS.
- połowa semestru - opracowania krótkiej noty na temat wybranego artykułu lub rozdziału z monografii, czy też komentarza do konkretnego tekstu biblijnego
- przygotowania do ustnego egzaminu końcowego przez lekturę wskazanych tekstów oraz materiałów dydaktycznych
Kryteria oceny
Bardzo dobry (5)
Absolwent zajęć biegle posługuje się fachową terminologią z zakresu biblijnych tradycji mesjańskich i potrafi jej używać w różnych kontekstach dyskursu. Umiejętnie wyjaśnia znaczenie terminów oraz odnosi je do historycznych i teologicznych kontekstów. Posiada bardzo dobrą znajomość najważniejszych biblijnych tradycji mesjańskich oraz ich interpretacji, potrafiąc wskazać różnice w podejściu między judaizmem a chrześcijaństwem. Wykazuje się umiejętnością syntetycznego prezentowania wiedzy z zakresu badań nad mesjanizmem, prawidłowo klasyfikując, charakteryzując i oceniając poszczególne teksty mesjańskie. Doskonale zna i rozumie wagę stosowania wiedzy z zakresu teologii biblijnej i przekładów biblijnych, potrafiąc zastosować tę wiedzę w praktyce.
Dobry (4)
Absolwent zajęć potrafi używać fachowej terminologii związanej z tradycjami mesjańskimi i wyjaśnia jej zasadnicze znaczenie. Posiada dobrą znajomość najważniejszych biblijnych tradycji mesjańskich oraz potrafi przedstawiać ich interpretacje. Umie syntetycznie przedstawić wiedzę z zakresu badań nad tradycjami mesjańskimi, charakteryzując poszczególne teksty biblijne i wskazując ich kluczowe znaczenie. Rozumie wagę stosowania wiedzy z zakresu teologii biblijnej oraz przekładów biblijnych, co pozwala mu na uwzględnianie kontekstu w swoich analizach.
Dostateczny (3)
Absolwent zna podstawową fachową terminologię z zakresu tradycji mesjańskich i ma podstawową znajomość najważniejszych biblijnych tradycji mesjańskich. Wykazuje się umiejętnością rozróżniania niektórych tekstów mesjańskich, jednak analizy są powierzchowne. Jest świadomy potrzeby stosowania wiedzy z zakresu teologii biblijnej oraz przekładów biblijnych, ale jego umiejętności interpretacyjne wymagają dalszego rozwoju.
Niedostateczny (2)
Absolwent nie opanował podstawowej terminologii związanej z biblijnymi tradycjami mesjańskimi i nie potrafi zidentyfikować kluczowych tradycji oraz ich interpretacji. Jego umiejętności analityczne są niewystarczające, co prowadzi do braku umiejętności syntetyzowania i przedkładania wiedzy na ten temat. Nie jest świadomy wagi stosowania wiedzy z zakresu teologii biblijnej oraz przekładów biblijnych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Teksty źródłowe. Stary i Nowy Testamrnt w przekłądzie na język polski oraz tekst oryginalny.
Materiały dydaktyczne z zajęć.
Bibliografia:
Jelonek T., Powstanie idei Mesjasza indywidualnego. Tarnowskie Studia Teologiczne 23 (2004), s. 145-160.
Krawczyk R., Mesjasz w Księdze ProtoIzajasza, Studia Warmińskie XLVI (2009), s. 32-45.
Kuśmirek A., Interpretacja Psalmu 110 w Targumie Psalmów, Studia Gdańskie, 47(2020), s. 11-23.
Parchem M., Postać Mesjasza w literaturze międzytestamentalnej: zwoje z Qumran i apokryfy Starego Testamentu, Scripturae Lumen, t. 7, Tarnów 2015, s. 69-86
Strus A., Rozwój proroctwa o Emmanuelu jako przykład hermeneutyki w Starym Testamencie, RBL 39 (1986), s. 97-111.
Synowiec St. J., Oto twój Król przychodzi. Mesjasz w Pismach Starego Przymierza, Wydawnictwo Franciszkanów "Bratni Zew", Kraków 1992.
Szymończyk M., Mesjasz Dawidowy w tradycji starotestamentalnej, Scriptura Sacra 206/2022, s. 187-230.
Mesjasz, w: Słownik wiedzy biblijnej, red. BM. Metzger, M. D. Coogan, Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa 1997, s. 512-513.
Mesjasz, w: Słownik hermeneutyki biblijnej, R.J. Coggins, J.L. Houlden, Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa 2005, s. 562-566.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: