Wprowadzenie do judaizmu WT-CTR-WJ
1. Definicja i historia judaizmu
2. Charakterystyka judaizmu biblijnego i postbiblijnego.
3. Teksty normatywne i nienormatywne.
4. Główne instytucje w judaizmie.
5. Najważniejsze zagadnienia teologiczne judaizmu (prymat Tory, mesjanizm, grzech i zbawienie, nagroda i kara)
6. Czynności kultowe (praktyki religijne: obrzezanie, małżeństwo, rola kobiety, ubiór, modlitwa; reguły pokarmowe; pogrzeb; święta: Szabat, Pesah, Szawuot, Sukkot, Chanuka, Purim, Rosz ha-Szana, Jom Kippur, Simchat Tora, Tisha be-aw, Lag ba Omer)
7. Znaczenie symboli.
8. Judaizm a sztuka przedstawieniowa.
9. Rola pamięci w judaizmie.
10. Stosunek judaizmu do chrześcijaństwa i problematyka dialogu katolicko-judaistycznego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie zagadnienia z zakresu wiedzy o judaizmie jako jednej z religii monoteistycznych. Rozumie złożoność judaizmu jako systemu wyznaniowego. Wie o powiązaniach między judaizmem, chrześcijaństwem oraz judaizmem a islamem.
Zna zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela oraz jego instytucji religijnych i społecznych.
Zna w podstawowym zakresie zagadnienia z zakresu kultury i literatury, judaizmu.
Zna zagadnienia związane z zagadnieniami dialogu religijnego judaizmu z katolicyzmem.
Umiejętności
Absolwent potrafi opisywać, interpretować, wyjaśniać i oceniać zjawiska religijne charakterystyczne dla judaizmu posługując się narzędziami
badawczymi oraz podejmować i prowadzić dyskusję na tematy związane z judaizmem.
Opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia i zjawiska życia społeczno religijnego środowisk judaistycznych. Ocenia, przedstawia publicznie wyniki swojej pracy i dyskutuje na tematy związane z judaizmem i środowiskami żydowskimi. Zna i umie wyjaśnić etymologię i znaczenie podstawowych symboli judaizmu.
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie:
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- prezentacji wyznaczonego zagadnienia podczas zajęć
- kolokwium pisemnego (test).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Baumann A.H, red., Żydzi i judaizm, Wydawnictwo TAU, 1994.
Borzymińska Z., R. Żebrowski, oprac., Polski słownik judaistyczny, t. 1 i 2, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.
Chrostowski W., oprac., Żydzi i judaizm w nauczaniu Jana Pawła II (1978-2005), Warszawa 2005.
Chrostowski W., R. Rubinkiewicz, oprac., Żydzi i judaizm w dokumentach Kościoła i nauczaniu Jana Pawła II (1965-1989), ATK, Warszawa 1990.
de La Maisonneuve D., Judaizm. Podstawowe wiadomości, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2010.
Gądecki St., Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm. Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce, Gniezno 2002.
Macidzińska-Kamczycka M., Żydzi i judaizm w zwierciadle sztuki antycznej, Warszawa-Toruń 2014.
Mello A., Judaizm, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
Rosik M., Judaizm u początków ery chrześcijańskiej, Wrocław 2003.
Rubinkiewicz R., Judaizm, „Communio” 15(1995) nr 4, s. 3-20.
Rubinkiewicz R., Judaizm, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 349-378.
Shanks H., red., Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju.
Stern M., Co to jest judaizm? Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.
Seweryniak H., Judaizm, „Studia Płockie” 1998 t. 26, s. 27-52.
Trepp L., Żydzi. Naród, historia, religia, Warszawa 2009.
Tworuschka M., Tworuschka U., Religie świata. Judaizm, Warszawa 2009.
VanderKam J. C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu, Cyklady, Warszawa 2006.
Wahle H., Judaizm i chrześcijaństwo w kontekście dziejów zbawienia, Biblos, Tarnów 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: