Nowy Testament – Pisma Janowe i listy katolickie WT-CTR-NTP
Tematy do omówienia (będące jednocześnie tezami egzaminacyjnymi):
1. Ewangelia wg św. Jana a Ewangelie Synoptyczne.
2. Autorstwo/pochodzenie Czwartej Ewangelii.
3. Hipoteza kilku etapów redakcji J.
4. Czas i miejsce powstania Ewangelii wg św. Jana.
5. Jedność kompozycji (nierzadko zakłócona!) Ewangelii wg św. Jana.
6. Główny wątek Ewangelii / struktura literacka.
7. Tekst Ewangelii wg św. Jana (+ dane z wykładu dot. J 20,30-31).
8. Słownictwo, język i styl Ewangelii wg św. Jana.
9. Symbolika Ewangelii wg św. Jana.
10. Podłoże historyczno-literackie J: hellenizm i gnoza oraz Stary Testament i judaizm.
11. Cele Ewangelii wg św. Jana.
12. Teologia Ewangelii wg św. Jana: duchowość Czwartej Ewangelii.
13. Teologia Ewangelii wg św. Jana: chrystologia.
14. Teologia Ewangelii wg św. Jana: soteriologia.
15. Teologia Ewangelii wg św. Jana: eklezjologia (~uczniowie Jezusa).
16. Teologia Ewangelii wg św. Jana: sakramentologia; miłość.
17. Teologia Ewangelii wg św. Jana: eschatologia.
18. 1st List św. Jana: zagadnienia introdukcyjne.
19. 1st List św. Jana: idee przewodnie i orędzie.
20. 2nd List św. Jana.
21. 3rd List św. Jana.
22. Apokalipsa czy proroctwo?
23. Czas, miejsce i okoliczności powstania Apokalipsy św. Jana.
24. Autor Apokalipsy św. Jana i jej adresaci.
25. Język i styl Apokalipsy św. Jana; Stary Testament w Ap.
26. Plan/struktura Apokalipsy św. Jana; pewne szczegóły dotyczące kompozycji księgi.
27. Symbolizm kosmiczny w Apokalipsie św. Jana.
28. Symbolizm teriomorficzny w Apokalipsie św. Jana.
29. Symbolizm chromatyczny w Apokalipsie św. Jana.
30. Symbolizm arytmetyczny w Apokalipsie św. Jana.
31. Symbolizm antropomorficzny w Apokalipsie św. Jana.
32. Systemy interpretacyjne, tłumaczące treść Ap.
33. Teologia Apokalipsy św. Jana: Bóg + Eschatologia.
34. Teologia Apokalipsy św. Jana: Chrystus.
35. Teologia Apokalipsy św. Jana: Duchy.
36. Teologia Apokalipsy św. Jana: Kościół.
37. 1st List św. Piotra.
38. List św. Jakuba.
39. List św. Judy.
40. 2nd List św. Piotra.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
CTR_W03
CTR_U05
CTR_U10
Kryteria oceniania
EK 1 określany jako: "posiadanie pogłębionej wiedzy"
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu;
Dst (3): potrafi ogólnie odnieść się do autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Db (4): poprawnie definiuje autorstwo, adresatów, przesłanie i teologię Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Bdb (5): precyzyjnie i z podaniem źródeł definiuje zagadnienia autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich.
EK 2 określany jako: "potrafi analizować teksty i podać syntezę ich przesłania"
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi przedstawić analizy tekstów, ani podać syntezy ich przesłania;
Dst (3): jest w stanie przedstawić prostą syntezę przesłania Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Db (4): przygotowuje analizę tekstu i adekwatną syntezę teologiczną;
Bdb (5): przygotowana analiza tekstu i synteza teologiczna wyróżnia się na tle innych.
EK 3 określany jako: "posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych"
Na ocenę:
Ndst (2): nie widzi potrzeby zgłębiania źródeł teologicznych;
Dst (3): sięga do źródeł teologicznych pobieżnie;
Db (4): z zainteresowaniem potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy różnymi tekstami Ewangelii Jani, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Bdb (5): posiada umiejętność interpretowania tekstów źródłowych, jakimi są Ewangelia Jana, Apokalipsa oraz Listy katolickie, potrafi je umieścić w szerszym kontekście tradycji biblijnej i z pasją przedstawić wyniki swoich poszukiwań.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Bartnicki – Czajkowski – Mędala – Załęski, J, Listy Powszechne i Ap, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych (t.10), Warszawa 1992;
2) Gryglewicz – Mędala – Chmiel, Tradycja Janowa, w- Wstęp do NT, Rubinkiewicz (red.), Pallotinum Poznań 1996, ss. 450-538;
3) Gądecki S., Wstęp do Pism Janowych, Gniezno 1996.
Literatura uzupełniająca:
BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004.
GRYGLEWICZ F., Egzegeza Ewangelii św. Jana. : Kluczowe teksty i tematy teologiczne, Lublin 1992.
HAŁAS S., Pierwszy List św. Piotra, (NKB NT 17), Częstochowa 2007.
KOTECKI D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana, (Series Biblica Paulina 6), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2008.
KRĘCIDŁO J., Duch Swięty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, (Series Biblica Paulina 2), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2006.
J. Kręcidło, Duch Święty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, SBP 2: Częstochowa 2006.
J. Kręcidło, Jesus' Final Call to Faith. Literary Approach, SBP 4: Częstochowa 2007.
J. Kręcidło, The Spirit Paraclete and Jesus in the Gospel of John, Kraków 2008.
J. Kręcidło, Tożsamość Umiłowanego Ucznia w czwartej Ewangelii, CT 3 (2008) 45-58.
MĘDALA S., „Tradycja Janowa w świetle wpółczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.
MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1-12, (NKB NT IV/1), Częstochowa 2010.
MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13-21, (NKB NT IV/2), Częstochowa 2010.
OCZACHOWSKI A., Przyszedłem na tę godzinę (J 12,27). Rzeczownik HORA w czwartej Ewangelii. Studium egzegetyczno-teologiczne, (Biblioteka Studiów Paradyskich 1), Paradyż 2001.
OSTAŃSKI P., Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Apostolicum, Ząbki 2005.
SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Biblos, Tarnów 2001.
SIEG F., Listy do siedmiu Kościołów. Apokalipsa św. Jana 1-3 z komentarzem egzegetyczno-teologicznym, Warszawa 1985.
STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, (Pismo św. Nowego Testamentu IV) Pallotinum, Poznań – Warszawa 1975.
SZTUK D.„Recepcja motywu ‘dwóch dróg’ w Liście świętego Jakuba.”, w: S. Szymik (red.), w: Słowo Boże w życiu i misji Kościoła, (Analecta Biblica Lublinensia 4), Wyd. KUL, Lublin 2009, 237-248.
TKACZ R., Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne, (Rozprawy i Studia Biblijne 11), Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003.
WITCZYK H., „Opozycja ‘światłość–ciemności’ w qumrańskiej Regule Zrzeszenia i w Ewangelii według św. Jana”, w: H. Drawnel – A. Piwowar, Qumran. Pomiędzy Starym, a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, 241-257.
ZBROJA B., „Kult Boga w Apokalipsie według św. Jana”, w: W. Chrostowski – R. Bogacz, Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, Stowarzyszenie Biblistów Polskich, Warszawa 2007, 525-532.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: