Geografia, historia i kultura krajów biblijnych: Egipt i Mezopotamia WT-CTR-GH
Treści merytoryczne:
1. Geografia i topografia Mezopotamii i Egiptu.
2. Periodyzacja starożytnej historii regionu.
3. Dzieje starożytnej Mezopotamii. Okresy: prehistoryczny i protohistoryczny. Początki kultury sumeryjskiej.
4. Sumerowie.
5. Akadyjczycy.
6. Historia Mezopotamii po 2004 r. przed Chr. – Asyria i Babilonia.
7. Historia Mezopotamii pod rządami Persów. Okresy hellenistyczne i pozostałe.
8. Dzieje starożytnego Egiptu. Okres predynastyczny i wczesnodynastyczny.
9. Stare państwo. Średnie państwo i okres przejściowy.
10. Nowe państwo. Egipt pod rządami Persów.
11. Okres hellenistyczny.
12. Okres rzymski
13. Mezopotamia i Egipt w Biblii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: |
Efekty kształcenia
EK 2 (por. TMA_W12; H2A_W05) student ma wiedzę dotyczącą przedmiotu; ma wiedzę na temat historii i kultury starożytnej Mezopotamii i umie powiązać tę wiedzę z wiedzą zdobytą podczas innych wykładów specjalizacyjnych i teologicznych (nabywa zatem wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki).
EK 3 (por. TMA_W22; H2A_W04) ma wiedzę na temat geografii i historii i kultury starożytnej Mezopotamii i jej związków z Biblią; ma wiedzę na temat tego, jak Biblia opisuje kulturę mezopotamską i jak się do niej odnosi; student zna historię odkryć i najważniejsze stanowiska i znaleziska archeologiczne ważne dla lepszego poznania świata Biblii oraz wydarzeń Starego i Nowego Testamentu; student zna dzieje diaspory żydowskiej w Mezopotamii.
EK 4 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu dziejów krajów biblijnych, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w wykładach. Przygotowanie prezentacji na wyznaczony przez wykładowcę temat (zaliczenie śródsemestralne) oraz zaliczenie egzaminu pisemnego na koniec semestru.
Literatura
G. Roux, Mezopotamia, przekł. B. Kowalska, J. Kozłowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2003.
K. Pilarczyk, J. Drabina, Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 111-176.
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
P. Johnson, Cywilizacja Starożytnego Egiptu, przekł. M. Dolińska, Warszawa 1997.
N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, przekł. A. Łukaszewicz, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: