Biblijny Izrael WT-CTR-BI
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą biblijnego Izraela w różnych księgach biblijnych dla zrozumienia znaczenia różnych przedstawień Izraela w ich pierwotnych kontekstach literackich, a także funkcji tych przedstawień w kształtowaniu całościowego obrazu Izraela u odbiorców Biblii. Studenci zapoznają się także szczegółowo z geografią Izraela i jej odzwierciedleniem w tekstach biblijnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - student omawia zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem
W2 - student omawia zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych
W3 - student opisuje zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem
U1 - student potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej
Kryteria oceniania
Efekt W1
Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem
Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem
Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem
Efekt W2
Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych
Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych
Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień dotyczących historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych
Efekt W3
Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem
Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem
Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem
Efekt U1
Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej
Na ocenę dobrą - student potrafi dość twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej
Na ocenę dostateczną - student potrafi niezbyt twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej
Literatura
1. Denis Baly, The Geography of the Bible: A Study in Historical Geography (Lutterworth Press: New York 1957).
2. Harry Thomas Frank [et al.], Student Map Manual, Historical Geography of the Bible Lands (Jerusalem 1983).
3. James R. Pritchard [et al.], Herders grosser Bibel-Atlas (Herder: Freiburg - Basel - Wien 1989); Wielki atlas biblijny (Vocatio: Warszawa 1994).
4. Waldemar Chrostowski, Biblijny Izrael - dzieje i religia (Gaudentinum: Gniezno 1998).
5. Abraham Malamat, History of Biblical Israel: Major Problems and Minor Issues (Brill: Boston - Leiden 2004).
6. Philip R. Davies, The Origins of Biblical Israel (T&T Clark: New York - London 2007).
7. Brad E. Kelle, Frank Ritchel Ames, and Jacob L. Wright (eds.), Interpreting Exile: Displacement and Deportation in Biblical and Modern Contexts (Atlanta 2011) [zwł. J. L. Wright, D. M. Carr].
8. Emanuel Pfoh and Keith W. Whitelam (eds.), The Politics of Israel's Past: The Bible, Archaeology, and Nation-Building (Sheffield 2013) [zwł. I. Hjelm, T. L. Thompson, F. Sawah].
9. Ehud Ben Zvi and Christoph Levin (eds.), Centres and Peripheries in the Early Second Temple Period (Tübingen 2016) [zwł. F. Landy, K. Berge, R. Müller].
10. Harold W. Attridge, Dennis R. MacDonald, and Clare K. Rothschild (eds.), Delightful Acts: New Essays on Canonical and Non-Canonical Acts (Tübingen 2017) [zwł. T. W. Martin, M. Reasoner, A. Standhartinger].
11. Joseph Verheyden and John S. Kloppenborg (eds.), Luke on Jesus, Paul, and Christianity: What Did He Really Know? (Leuven - Paris - Bristol, CT 2017) [sekcja: Luke, Geography, and Space].
12. Jean Louis Ska, "Why is the Chosen People Called Israel and Not Judah?" in B. Hensel, D. Nocquet, and B. Adamczewski (eds.), Yahwistic Diversity and the Hebrew Bible: Tracing Perspectives of Group Identity from Judah, Samaria, and the Diaspora in Biblical Traditions (Forschungen zum Alten Testament 2.120; Mohr Siebeck: Tübingen 2020), 151–167.
13. Bartosz Adamczewski, "The Roles of Gerizim and Jerusalem in the Israelite Heptateuch Genesis–Judges", Revue Biblique 128 (2021) 481–500.
14. Bartosz Adamczewski, "Othniel and the Unfaithful Concubine: Two Images of the Judean Yahwism from a Northern Perspective", in B. Hensel, B. Adamczewski, and D. Nocquet (eds.), Social Groups behind Biblical Traditions: Identity Perspectives from Egypt, Transjordan, Mesopotamia, and Israel in the Second Temple Period (Forschungen zum Alten Testament 167; Mohr Siebeck: Tübingen 2023), 117–130.
15. Bartosz Adamczewski, "The Purpose of the Book of Ruth", Collectanea Theologica 93 (2023) nr 2, 5–36.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
kod zajęć w MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: