Geografia, historia i kultura krajów biblijnych: Syropalestyna WT-CTR-BH
Treści merytoryczne:
1. Geografia Syro-Palestyny. Zagadnienia wstępne: mapy, granice.
2. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu (Dolina Nadmorska).
3. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu (Strefa Centralna).
4. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu (Negew).
5. Dzieje starożytnej Palestyny w perspektywie biblijnej.
6. Uwarunkowania polityczno-kulturowe Syro-Palestyny.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WYKŁAD:
WIEDZA:
EK 1 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) student ma szczegółową wiedzę dotyczącą geografii, topografii oraz geografii historycznej starożytnej Syro-Palestyny; zna szczegółowo mapę starożytnej Syro-Palestyny, umiejąc wskazać na niej poszczególne regiony, miejsca i zabytki, szczególnie dla niej ważne. Ma także podstawową wiedzę na temat historii tego regionu w perspektywie biblijnej (starożytnego Izraela) i w perspektywie jego poza-izraelskich mieszkańców. Zna najważniejsze chrześcijańskie zabytki Ziemi Świętej.
EK 2 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) wiedzę zdobytą na wykładzie jest w stanie rozwijać i twórczo stosować, zwłaszcza w celu podniesienia jakości funkcjonowania turystyki religijnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu geografii, topografii i historii starożytnej Syro-Palestyny, z wykorzystaniem różnych źródeł.
EK 4 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje dot. starożytnej Syro-Palestyny, w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
EK 5 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) umie wcielać w życie wiedzę dotyczącą historii, geografii i topografii tego regionu biblijnego, by przygotować się w zakresie umiejętności do obsługi ruchu pielgrzymkowego i turystycznego (wiedza musi być uzupełniona o praktyczne umiejętności nabywane na innych wykładach specjalności).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 6 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę z zakresu geografii, topografii i historii Syro-Palestyny oraz dziejów chrześcijaństwa dla funkcjonowania turystyki religijnej.
Udział w zajęciach: 30 godz,
15 godz. - lektura literarury obowiązkowej; 45 godz. - praca własna (w tym przygotowanie do kolokwium) --- w sumie 90 godz. (3 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Oceniane są obecność i zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji oraz przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji na temat wybranego regionu Syro-Palestyny.
Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: 2.
Ocena łączna z przedstawionej na zajęciach prezentacji, frekwencji
oraz aktywności na zajęciach:
Ocena z zaliczenia w postaci prezentacji: 60% ostatecznej oceny;
Ocena z twórczego udziału w dyskusji nt. lektury: 20% ostatecznej oceny;
Aktywny udział w zajęciach: 10% ostatecznej oceny;
Frekwencja w zajęciach: 10% ostatecznej oceny.
Umiejętności:
- na ocenę 3: student posiada podstawową wiedzę z zakresu geografii, historii oraz kultury Syro-Palestyny, ale nie potrafi wystarczająco dobrze poddawać połączyć tej wiedzy z innymi fenomenami dotyczącymi starożytności;
- na ocenę 4: student posiada podstawową wiedzę z zakresu geografii, historii oraz kultury Syro-Palestyny i potrafi częściowo połączyć tę wiedzę z innymi fenomenami dotyczącymi starożytności;
- na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu geografii, historii oraz kultury Syro-Palestyny oraz potrafi celnie połączyć tę wiedzę z innymi fenomenami dotyczącymi starożytności, by na koniec wykorzystać te umiejętności w pracy związanej z ruchem pielgrzymkowym.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
WYKŁAD:
Literatura podstawowa:
- S. JANKOWSKI, Geografia biblijna, Warszawa 2007.
- JANKOWSKI S. - SZTUK D., Historia zbawienia, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2018, s. 47-101.
- Starożytny Izrael, red. H. SHANKS, przekł. W. Chrostowski, Warszawa 2007.
- Atlas biblijny.
Literatura uzupełniająca:
ALBRIGHT W. F., Archeologia Palestyny, tłum. S. Majchrzak,Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964.
ALBRIGHT W. F., Od epoki kamiennej do chrześcijaństwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967
ARNAUD D., Starożytny Bliski Wschód. Od wprowadzenia pisma klinowego do Aleksandra Wielkiego, Warszawa 1982.
BIELIŃSKI R, Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do
wprowadzenia pisma, Warszawa 1985.
FRITZ V., Archeologia biblijna. Mały słownik , Warszawa: Verbinum 2005.
GĄDECKI S., Archeologia biblijna, t. I-II, Prymasowskie Wydawnictwo
Gaudentinum, Gniezno 1994.
GRANT M., Dawne dzieje Izraela, przekł. J Schwakopf, PIW, Warszawa 1991.
JANKOWSKI S., SZTUK D., "Przewodnik po Ziemi Swiętej", Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2021.
JACZYNOWSKA M., MUSIAŁ D., STĘPIEŃ M., Historia starożytna, Warszawa 1999, s. 29-78 oraz s. 132-144 oraz s. 156-166.
MURPHY O’CONNOR J., Przewodnik po Ziemi Świętej, Warszawa 2000.
PILARCZYK K., DRABINA J., Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 261-312.
ROSIK M., Archeolog czyta Biblię. Nowe odkrycia: fałszerstwa czy wyzwania dla wiary?, TUM, Wrocław 2007.
TSCHIRSCHNITZ A., Dzieje ludów biblijnych, Warszawa 1994, s. 127-164.
ZIÓŁKOWSKI A., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: - obecność na wykładach Jankowski S. - Sztuk D., Historia zbawienia, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2018, s. 47-101. Lektura podlega zaliczeniu ustnemu, na które należy przygotować własne notatki. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: - obecność na wykładach Jankowski S. - Sztuk D., Historia zbawienia, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2018, s. 47-101. Lektura podlega zaliczeniu ustnemu, na które należy przygotować własne notatki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: