Wybrane aspekty społecznego zaangażowania Kościoła w Polsce WSR-PO-ASZ
Na bazie Katolickiej Nauki Społecznej (rozumianej jako istotnej części teologii moralnej), nauczania biskupów polskich i działalności różnych Kościołów lokalnych, zgromadzeń zakonnych i podmiotów kościelnych w Polsce oraz socjologicznej obserwacji i doświadczeń społeczeństwa polskiego, przedstawione zostaną następujące, wybrane zagadnienia:
1. Rozumienie Kościoła i jego misji.
2. Podstawowe wiadomości o społecznej nauce Kościoła.
3. Wybrane kwestie związane z godnością osoby ludzkiej:
a. Prawo do życia - obrona życia nienarodzonych,
b. Ochrona dzieci i młodzieży,
c. Godność i misja kobiety.
4. Działalność charytatywna Kościoła (wewnątrzkościelna i w ramach współpracy z państwem np. kwestie związane z działalnością organizacji pozarządowych).
5. Wskazania Kościoła w Polsce dotyczące turystyki, głównie pielgrzymkowo - religijnej.
6. Wybrane kwestie związane z tworzeniem i troską o kulturę narodową. Troska o materialne dziedzictwo i zabytki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. W zakresie wiedzy:
student ma ogólną wiedzę w zakresie społecznego nauczania Kościoła, rozumie istotę i wybrane aspekty społecznego zaangażowania Kościoła w Polsce, orientuje się w sposobie oceny etycznej tych działań.
2. W zakresie umiejętności:
student potrafi interpretować i wyjaśniać wybrane fenomeny społeczne, potrafi rozstrzygać dylematy doktrynalne i etyczne w obrębie życia indywidualnego i społecznego, rozeznaje ważne wyzwania i zagrożenia społeczne, polityczne, ekonomiczne i kulturowe.
3. W zakresie kompetencji społecznych:
student podejmuje działania w środowisku społecznym, jest aktywnym uczestnikiem życia społecznego, potrafi krytycznie śledzić publiczną debatę medialną, potrafi działać zespołowo, potrafi w dyskusji społecznej przedstawić stanowisko Kościoła w wybranych kwestiach społecznych.
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy:
- na dst – student zna w zakresie przynajmniej 50% wiedzę i tematykę prezentowaną i poruszaną w ramach wykładów, zna podstawowe dokumenty Kościoła dotyczące wybranych - omawianych w ramach zajęć wybranych aspektów społecznego zaangażowania Kościoła w Polsce (np. o godności i prawach człowieka, o strukturach i instytucjach społecznych, w tym religijnych oraz podstawowych zasadach i wartościach KNS itp.).
- na db - student zna w zakresie przynajmniej 75% wiedzę i tematykę prezentowaną i poruszaną w ramach wykładów, zna podstawowe dokumenty Kościoła dotyczące wybranych - omawianych w ramach zajęć wybranych aspektów społecznego zaangażowania Kościoła w Polsce (np. o godności i prawach człowieka, o strukturach i instytucjach społecznych, w tym religijnych oraz podstawowych zasadach i wartościach KNS itp.).
- na bdb - student zna w zakresie przynajmniej 50% wiedzę i tematykę prezentowaną i poruszaną w ramach wykładów, zna podstawowe dokumenty Kościoła dotyczące wybranych - omawianych w ramach zajęć wybranych aspektów społecznego zaangażowania Kościoła w Polsce (np. o godności i prawach człowieka, o strukturach i instytucjach społecznych, w tym religijnych oraz podstawowych zasadach i wartościach KNS itp.).
W zakresie umiejętności:
- na dst – student potrafi dokonywać podstawowej analizy i oceny zjawisk społecznych oraz odnaleźć i czytać teksty z zakresu KNS i śledzić oraz oceniać działania społeczne Kościoła w Polsce.
na db – student w stopniu pogłębionym potrafi dokonywać podstawowej analizy i oceny zjawisk społecznych oraz odnaleźć i czytać teksty z zakresu KNS i śledzić oraz oceniać działania społeczne Kościoła w Polsce.
na bdb – student z łatwością potrafi dokonywać podstawowej analizy i oceny zjawisk społecznych oraz odnaleźć i czytać teksty z zakresu KNS i śledzić oraz oceniać działania społeczne Kościoła w Polsce.
Dodatkowo na ocenę końcową składają się:
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
2. Test na ocenę na ostatnim spotkaniu.
3. Prezentacja wybranej, uzgodnionej z wykładowcą lektury.
Kryteria oceniania w skrócie:
a. znajomość podstaw problematyki, 55 % obecności na zajęciach i praca pisemna dot. wybranej lektury - dst;
b. znajomość pełna wraz ze zrozumieniem problematyki, 80% obecności na zajęciach i praca pisemna dot. wybranej lektury - db;
c. pełna, pogłębiona znajomość problematyki wraz z jej zaawansowanym rozumieniem, 95-100% obecności na zajęciach (nie licząc nieobecności usprawiedliwionych) i praca pisemna dot. wybranej lektury - bdb.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
I. Nauczanie Kościoła:
1. Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens o pracy ludzkiej z okazji 90. rocznicy Rerum novarum (14 września 1981).
2. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym (22 listopada 1981).
3. Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis z okazji 20. rocznicy Populorum progressio (30 grudnia 1987).
4. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie 20 lat po Soborze Watykańskim II (30 grudnia 1988).
5. Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus w 100. rocznicę Rerum novarum (1 maja 1991).
6. Jan Paweł II, Katechizm Kościoła Katolickiego (11 października 1992).
7. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego (25 marca 1995).
8. Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie (24 listopada 2013).
9. Franciszek, Encyklika Fratelli tutti o braterstwie i przyjaźni społecznej (3 października 2020).
II. Nauczanie Kościoła w Polsce:
1. Rada ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski (dalej KEP), Vademecum wyborcze katolika, 21.09.2023.
2. Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych, Stanowisko w sprawie dopuszczalności aborcji w oparciu o przesłankę zdrowia psychicznego, 4.09.2023.
3. Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych, Ochrona Genomu a bezpieczeństwo narodowe Polski i Polaków, 10.10.2022.
4. Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych, Stanowisko dotyczące tworzenia hybryd ludzko-zwierzęcych, 28.10.2019.
5. Rada KEP ds. Migracji, Turystyki i Pielgrzymek, Wskazania dla duszpasterstwa turystów, 13.06.2019.
6. Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych, Stanowisko ws. "Genom człowieka- dziedzictwo i zobowiązanie", 4.03.2016.
- inne dokumenty i wystąpienia biskupów polskich.
III. Literatura podstawowa:
1. Fel S., Katolicka nauka społeczna, Lublin 2022.
2. Papieska Rada Iustitia et Pax, Kompendium społecznego nauczania Kościoła, 29 czerwca 2004 (Kielce 2005).
3. Majka J. Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1988.
4. Strzeszewski Cz., Katolicka nauka społeczna, Lublin 1994.
5. Mazurkiewicz P., Katolicka nauka społeczna – aktualne wyzwania, W: Społeczeństwo. R. 28, nr 4 (2018), s. 22-32.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: