Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego WSR-P-EZD
Wymagania wstępne
Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;
Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów
Kompetencje: bycie godnym zaufania.
Treści merytoryczne
1. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce:
2. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r.
3. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.
4. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.
5. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych; metody i środki pojednania rodzinnego.
6. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.
7. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis ECTS:
udział w zajęciach i przygotowanie zaliczenia - 1 ECTS
Kryteria oceniania
Oceniane jest zaangażowanie i kreatywność w dyskusji – 2 godz. w semestrze.
Ocenie podlega też obecność na wykładach, związana ze sprawdzaną na każdym wykładzie umiejętnością odnoszenia wiedzy etycznej do konkretnych problemów życia rodzinnego. Można mieć dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności wiążą się z przygotowaniem dodatkowej pracy pisemnej.
Zaliczenie z oceną: test online z treści wykładu i zadanej literatury.
Literatura
1. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.
2. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.
3. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.
4. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9 -30.
5. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: