Antropologia filozoficzna WSR-P-AF2
Antropologia filozoficzna, jako wykładany tu przedmiot, składać się będzie z następujących tematów, które są dostępne dla studenta w formie slajdów na e-laerningu:
1. Zagadnienia wstępne. Rodzaje antropologii.
2. Człowiek istotą cielesną. Geneza człowieka.
3. Człowiek poszukiwaczem prawdy. Antropologia filozoficzna.
4. Człowiek bytem wolnym. Antropologia personalistyczna, katolicka.
5. Charakterystyka życia emocjonalnego człowieka. Antropologia uczuć. Koncepcje miłości.
6. Antropologia wartości. Człowiek bytem pracujących homo faber i homo artifex.
7. Antropogeneza w ujęciu przyrodniczym: darwinizm.
8. Teoria kreacjonizmu.
9. Człowiek jako byt duchowy, kwestia duszy i jej nieśmiertelności.
10. Człowiek jako osoba płciowa.
11. Człowiek rzeczywistością psychosomatyczną: determinizmy społeczne a potrzeba metafizyki.
12. Pojęcie humanizmu a personalizm oświeceniowy
13. Elementy antropologii postmodernistycznej; zagrożenia.
14. Antropologia fenomenologiczna a metafizyka.
15. Współczesna antropologia - gender (kolokwium egz.)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W05 Student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne,
psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy
działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
NRL_U05
Student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w
poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i
rodzinnych.
Kompetencje:
NRL_K03 Student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju
funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania
zadań osobistych i zawodowych.
Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS.
samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin; 1 ECTS.
eseje oraz egzamin - 5 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 52 godzin - 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest:
1. Obecność i aktywny udział w zajęciach.
2. Zaliczenie egzaminu końcowego (ustny): obowiązują treści zaprezentowane w trakcie wykładu.
3. Opublikowanie na e-laerningu prac cząstkowych - eseju.
Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy.
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu.
Efekty umiejętności.
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład indywidualna lektura literatury przedmiotu.
Efekty kompetencji społecznych
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – publikacja esejów na moodle (e-laerning), bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. M. A. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991.
2. M. A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Lublin 2005.
3. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.
4. S. Kowalczyk, Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa 1990.
5. C. Valverde, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998.
6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.
7. I. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000.
8. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: