Duchowość-wybrane aspekty życia chrześcijańskiego WSR-NRO-DAZCH
Powiedzenie: „chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem.
Ogólnouczelniany wykład: Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego od strony naukowej skupia się i rozważa kwestie związane z doświadczeniem spotkania człowieka z Bogiem. Omówienie wybranych aspektów życia duchowego, skierowane jest w szczególności do tych wierzących, którzy nie mają na co dzień możliwości sięgania po poważną literaturę przedmiotu, a są spragnieni przystępnej wiedzy w trosce o osobisty rozwój życia duchowego.
Podstawowym celem niniejszego wykładu jest próba czytelnej ,prezentacji wyselekcjonowanych zagadnień dotyczących życia duchowego, opartego na wartościach oraz cnotach teologalnych i moralnych, będącej źródłem duchowości chrześcijańskiej.
Wykład ma stanowić pomoc w rozwijaniu duchowości, zarówno duchownych jak i świeckich. W tym sensie, że ważną zasadą katolickiej wiary jest to, iż nie wystarczy być tylko pobożnym (religijnym), lecz trzeba systematycznej pracy nad sobą, by być człowiekiem duchowym (tj. obiektywnie dobrym).
|
W cyklu 2025/26_Z:
Powiedzenie: „chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W03 posługuje się specjalistyczną terminologią nauk teologicznych;
TMA_W18 wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i
zawodowego w świetle nauki Kościoła;
TMA_U17 wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla
odbiorcy;
TMA_U18 prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których
zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa;
TMA_K04 potwierdza słuszność swych opinii powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna:
a) Student uczestniczył aktywnie w zajęciach (tj. ma zaliczone obecności i dwie odpowiedzi, w trakcie wykładu - możliwość samodzielnego zgłoszenia się lub wyboru kolokwium ustnego na końcu semestru).
b) Student na MOODLE przedmiotu, przedstawił do oceny przez prof. prowadzącego esej z omawianego materiału (prof. prowadzący - zamieszcza materiał do analizy na MOODLE). Student z pracy cząstkowej (esej) otrzymał ocenę - dostateczny.
Ocena dobry: podobnie jak wyżej. Nadto student z eseju otrzymał ocenę dobry.
Ocena b. dobry : podobnie jak wyżej. Nadto student z opublikowanego eseju na MOODEL - otrzynał ocenę b. dobry.
Literatura
1. Chmielewski M., Duchowość chrześcijańska na tle współczesnych koncepcji duchowości. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 64(2017), z. 5, s. 159-179.
2. Solecki R., Borda M., Duchowość chrześcijańska w procesie wychowania, Kraków 2018.
3. J. Bramorski, Cnoty teologalne w życiu moralnym chrześcijanina, Studia Gdański XXIII (2008), s. 31-75.
4. J. Hadryś, Życie duchowe chrześcijanina w pytaniach i odpowiedzich, https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2003/Przewodnik-Katolicki-7-2003/Poradnik-duchowy/Zycie-duchowe-chrzescijanina-w-pytaniach-i-odpowiedziach (dostęp: 12.02.2025).
5. P. Petryk, Liturgia aduchowość chrzescijańska, "Liturgia Sacra" 12/1 (2006), s. 5-16.
6. P. Sawa, Współczesna duchowość chrześcijańska w Polsce. Opis, próba oceny, perspektywy, "Studia Pastoralne" 14 (2018), s. 265-287.
7. S. Biały, Magisterium Kościoła a transseksualizm. Implikacje kanoniczno-etyczne, "Studia nad Rodziną:" 27/61(1) (2023), s. 9-24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: