Rodzina wobec choroby i śmierci dziecka WSR-NRN-Z-RCHS
Pełny opis:
1. Psychologiczne doświadczenie straty - nie tak miało być. Cykl reakcji na stratę wg Elizabeth Kubler-Ross.
2. Niepłodność - małżonkowie wobec niemożności zajścia w ciążę
3. Poronienie - małżonkowie wobec straty ciąży
4. Aborcja - małżonkowie wobec decyzji o usunięciu ciąży
5. Śmierć w rodzinie - proces żałoby
6. Choroba somatyczna w rodzinie
7. Choroba psychiczna w rodzinie
W cyklu 2021/22_Z:
Pełny opis - treści: |
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA Student posiada wiedzę o psychologicznym doświadczeniu straty, potrafi określić typowy przebieg reakcji na sytuację straty w rodzinie. Zna problematykę dotyczącą: niepłodności, poronienia, aborcji, żałoby, choroby w rodzinie. Potrafi wskazać możliwości pomocy rodzinom z różnego typu kryzysami powiązanymi ze stratą.
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować typy strat w rodzinie, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki kryzysu i straty w rodzinie, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych ze stratą, identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze różnego typu strat, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy rodzinom po stracie.
KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie typów strat w rodzinie. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite typy strat psychologicznych w rodzinie, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z rodzinami, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką strat w rodzinie, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
ECTS:
udział w zajęciach: 15h
przygotowanie do testu: 15h
Suma: 30h
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących strat w rodzinie, potrafi przeanalizować typy poszczególnych strat, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących strat w rodzinie, potrafi wskazać typy poszczególnych strat, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać straty w rodzinie i wskazać na ich typy, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki strat w rodzinie, nie potrafi wskazać typów strat w rodzinie oraz sposobów pracy z nimi
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
metody dydaktyczne – dyskusja
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Oceną końcową jest ocena z egzaminu pisemnego (test).
Literatura
Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-spełecznycm. Wyd. Impuls
Cozza, G. (2013). Przerwane oczekiwanie. Poradnik dla kobiet po poronieniu. Wyd. Mamania
Cytowska, B., Winczura, B. (2007). Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków: Wyd. Impuls Czabała, C., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN
Dembińska, A. (2018). Psychologiczne aspekty zmagania się kobiet z niepłodnością. Wyd. Difin
Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP
Jędrzejewska, A.B. (2015). Opuszczeni rodzice. Nagła śmierć dziecka. Jak dalej żyć? Kraków: Wyd. Impuls
Klahs, C. (2010). Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie. Wyd. W Drodze
Kreeft, P. (2007). Aborcja? Trzy punkty widzenia. Kraków: Wyd. Fronda.
Lichtenberg-Kokoszka, E., Janiuk, E., Dzierżanowski, J. 2009). Niepłodność. Zagadnienie interdyscyplinarne. raków: Wyd. Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: