Wychowanie i opieka nad dzieckiem WSR-NRN-2-WOD
Cykl wykładowy realizowany jest w następujących blokach tematycznych:
(1) Blok organizacyjny - cele i założenia przedmiotu. Organizacja zajęć i zasady komunikacji. Warunki zaliczenia. Szczegółowa tematyka zajęć oraz wymagania. Literatura i sposoby jej wykorzystania.
(2) Podstawowe pojęcia - zbliżenia definicyjne: dziecko (rozumienie, definiowanie, granice). Rodzina - rodzice - wychowanie i opieka w rodzinie. Potrzeby i ich zaspakajanie. Cele wychowania i ich źródła.
(3) Oddziaływania rodzicielskie i ich charakterystyka. Możliwości ujęcia oddziaływań rodzicielskich - style wychowania, postawy rodzicielskie, kompetencje rodzicielskie. Opis, pomiar, operacjonalizacja.
(4) Wychowanie i opieka w ujęciu historycznym. Dzieci, rodzice i wychowanie w różnych epokach. Zmiany w postrzeganiu dziecka, dzieciństwa i roli rodziców. Dzieci i ich prawa.
(5) Wychowanie i opieka w ujęciu rozwojowym. Rozwój i zmiany rozwojowe; Kierunki i dylematy badań nad rozwojem; Modele rozwojowe – pytania o ciągłość oraz ukierunkowanie rozwoju; Wychowanie i opieka a rozwój i zmiany rozwojowe – różne perspektywy; Rodzina jako system rozwijający się – cykl rozwoju rodziny; Najważniejsze kierunki zmian rozwojowych w fazie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa.
(6) Podsumowanie materiału, utrwalenie, przygotowanie do egzaminu. Egzamin.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1- wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego oraz oddziaływań rodzicielskich, odwołując się do podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych
EK_2- wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka
EK_3 - opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli
EK_4 - wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie i rozwój dziecka w rodzinie
EK_5 - wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych w rodzinie
EK_6 - zna podstawowe techniki i narzędzia diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego
Umiejętności:
EK_7- wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży
EK_8 - planuje oddziaływania wychowawcze
EK_9 - ma podstawowe umiejętności w zakresie rozpoznania i diagnozy problemów wychowawczych i opiekuńczych w rodzinie
Kompetencje społeczne
EK_10 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
EK_11 – student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji wychoawczych, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie.
Ocena 3 (dst) – student posiada podstawową wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie.
Ocena 4 (db) – student posiada ugruntowaną i dobrą wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie.
Ocena 5 (bdb) – student posiada pełną i szczegółową wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie..
Umiejętności (EK 7-9):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
Ocena 3 (dst) – student częściowo posiada umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
Ocena 4 (db) – student wykazuje umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
Kompetencje społeczne (EK 10-11)
Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; student nie docenia rpli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu wykazuje świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; w podstawowy sposób docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców
Ocena 4 (db) – student wykazuje świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców
Ocena 5 (bdb) – student wykazuje wysoką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; całkowicie docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców.
Literatura
• Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot
• Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań
• Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa
• Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015.
• Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Kołakowski, A.; Pisuła, A. Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. GWP, Sopot 2016.
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.
• Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
• Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
• Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Gdańsk, Wydawnictwo „Harmonia”.
• Wosik-Kawala D. (red.), (2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin, Wyd. UMC-S.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: