Współczesne nurty i kierunki w wychowaniu WSR-NRN-2-WNW
1. Źródła współczesnej pedagogiki – filozoficzne i ideologiczne
- przełom ’68 – kontestacja, kontrkultura
- New Age - szkoły waldorfskie
- tło cywilizacyjne i ideologiczne
2. Pragmatyzm – J. Dewey, pedagogia krytyczna
3. Pedagogiki „alternatywne”: antyautorytarna, antypedagogika, emancypacyjna
4. Postmodernizm, transhumanizm
5. Nurty konserwatywne, klasyczne, pedagogika personalistyczna
6. Pedagogia osoby. Podsumowanie, pytania, kontrowersje, perspektywy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i zależności między współczesnymi nurtami występującymi w pedagogice
EK 2: Zna podstawowe problemy i kontrowersje związane z tymi nurtami
Umiejętności
EK 3: Student potrafi rozróżniać współczesne nurty i kierunki pedagogiczne i potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i analizować problemy z nimi związane.
EK 4: Posługuje się sprawnie kryteriami klasyfikowania i oceniania przydatności tych nurtów w praktyce pedagogicznej
Kompetencje społeczne
EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać problemy moralne występujące w omawianych nurtach
EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy.
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 18 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz.
przygotowanie do egzaminu - 35 godz.
suma godzin - 78
Kryteria oceniania
Sprawdzian - test na platformie Moodle
Kryteria ogólne:
- znajomość tematyki;
- umiejętność formułowania problemów;
- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między nurtami; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych;
dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między nurtami; potrafi analizować problemy pedagogiczne w sposób nie pogłębiony;
dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych nurtów pedagogicznych, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nurtami, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną.
bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych nurtów pedagogicznych, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych.
Literatura
Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).
Dewey J, Moje pedagogiczne credo, przeł. J. Pieter, Żak, Warszawa 2005.
Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002.
Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223
Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;
Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część
Witold Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020.
Link
https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf
Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: