Translatorium w języku angielskim „Dimensions of supporting the family” WSR-NRN-2-TjA
Celem przedmiotu jest zapoznanie się z treściami oraz tłumaczenie i podstawowa analiza wybranych dokumentów Kościoła katolickiego na temat różnych form wsparcia życia rodzinnego.
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają jeden ze wskazanych tematów szczegółowych, przygotowują tłumaczenie wybranego fragmentu dokumentu Kościoła, a następnie przedstawiają go w umówionym terminie podczas konwersatorium w języku angielskim.
Lecture
1. Family in the beginning of the third century.
2. Documents of the Catholic Church about the matrimony and the family.
3. The main challenges of matrimony ethics today.
Exercises and translations
4-5. Brith spots and shadows for the family today - "Familiaris consortio" of St. John Paul II.
6-7. Pastoral directives for the family - "Humanae vitae" of St. Paul VI.
8-9. The civilization of life - "Letter to families" from pope St. John Paul II.
10-11. "Male and female he created them. Towards a path of dialogue on the question of gender theory in education" - Congregation for Catholic Education.
12-13. “What is Man?" (Ps 8:5). An itinerary of biblical anthropology - Pontifical Biblical Commission.
14-15. Towards a better education of children - "Amoris laetitia" of Francis.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 - Student posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny
wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.
EK 2 - Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI
EK 3 - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).
EK 4 - Student posiada pogłębioną umiejętność rozpoznawania czynników warunkujących płodność, towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczania zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa.
EK 5 - Student posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: − posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się w wybranym języku obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym w miarę swobodną konwersacje z obcokrajowcami na tematy ogólne oraz związane z naukami o rodzinie; − posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania w zakresie związanym z naukami o rodzinie; − potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację na tematy związane z naukami o rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK6 - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne w wybranym języku obcym oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej.
METODY
wykład kursoryczny, analiza tekstów źródłowych, translatorium, dyskusja, wymiana argumentów.
PUNKTY ECTS:
udział w zajęciach - 15 godz / 1 pkt
przygotowanie do zajęć - 50 godz / 2 pkt
OCENIANIE
WIEDZA
Ocena ndst (2) - Student nie posiada szczegółowej znajomości budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student nie rozumie i nie umie diagnozować stylu życia oraz wybranych modelów zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka.
Ocena dst (3) - Student posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student rozumie i umie poprawnie diagnozować styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowane przez człowieka.
Ocena db (4) - Student posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student rozumie i umie dobrze diagnozować styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowane przez człowieka.
Ocena bdb (5) - Student posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student bardzo dobrze rozumie i umie dobrze diagnozować styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowane przez człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI
Ocena ndst (2) - Student nie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student nie posiada pogłębionej umiejętności towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczania zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student nie posiada umiejętności językowych zgodnych z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.
Ocena dst (3) - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student posiada fundamentalną umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student posiada elementarne umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.
Ocena db (4) - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student posiada dobrą umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student posiada dobre umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.
Ocena bdb (5) - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student posiada bardzo dobrą umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student posiada zaawansowane umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ocena ndst (2) - Student nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem wskazanych tekstów ogólnych i specjalistycznych w języku angielskim.
Ocena dst (3) - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi w sposób podstawowy czytać ze zrozumieniem wskazane teksty ogólne i specjalistyczne w języku angielskim.
Ocena db (4) - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi w sposób dobry czytać ze zrozumieniem wskazane teksty ogólne i specjalistyczne w języku angielskim.
Ocena bdb (5) - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi w sposób zaawansowany czytać ze zrozumieniem wskazane teksty ogólne i specjalistyczne w języku angielskim.
Kryteria oceniania
Prezentacja tematu - ocena:
Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji i tłumaczenia.
Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i tłumaczenie, przedstawił je w sposób dostateczny.
Ocena db (4) - student przygotował prezentację i tłumaczenie, przedstawił je w sposób dobry, logiczny.
Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i tłumaczenie, przedstawił je w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.
Literatura
Cambridge Learner's Dictionary English-Polish, Cambridge 2011.
Congregation for Catholic Education, Male and female he created them. Towards a path of dialogue on the question of gender theory in education, Vatican 2019.
Francis, Apostolica exhortation "Amoris laetitia", Vatican 2016.
John Paul II, Apostolical exhortation "Familiaris consortio", Vatican 1981.
John Paul II, Letter to families, Vatican 1994.
Pontifical Biblical Commission, “What is Man?" (Ps 8:5). An itinerary of biblical anthropology, Vatican 2020.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apJoZrwGPyt_QRtZ4WpDRKvf0o2JzDYT_eQ7C9nBtbPQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=18159f22-b940-4ba6-965e-e27930565d0c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: