Teologia praktyczna małżeństwa i rodziny WSR-NRN-2-TPMRx
Celem przedmiotu jest zapoznanie z teologią praktyczną małżeństwa i rodziny (powstanie, rozwój i obecny stan tej dziedziny). Prowadzący zajęcia wprowadzi do krytycznej refleksji nad działalnością duszpasterską i nauczy, jak to się robi. Chodzi o umiejętność oceniania i rozwiązywania konkretnych problemów i sytuacji duszpasterskich w świetle teologicznych zasad wynikających z istoty dzieła zbawczego i jego uobecniania się w Kościele.
Treści programowe:
1.Antropologia teologiczna małżeństwa- zarys
2.Koncepcja teologii praktycznej małżeństwa i rodziny.
3.Tożsamość i zadania rodziny.
4. Rodzina jako przedmiot i podmiot Teologii praktycznej małżeństwa i rodziny
5. Pastoralna analiza współczesnej sytuacji rodziny polskiej
6.Duszpasterstwo Rodzin - pojęcie i rozwój
7. Przygotowanie do małżeństwa i rodziny
8. Pastoralne aspekty sakramentu małżeństwa
9. Zadania Duszpasterstwa Rodzin
10. Struktury Duszpasterstwa Rodzin
11. Poradnictwo Rodzinne
12. Formacja pracowników Duszpasterstwa Rodzin
13. Apostolat rodziny.
14. Zrzeszenia rodzin katolickich
15. Postulaty rozwoju Duszpasterstwa Rodzin
W cyklu 2023/24_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z teologią praktyczną małżeństwa i rodziny (powstanie, rozwój i obecny stan tej dziedziny). Prowadzący zajęcia wprowadzi do krytycznej refleksji nad działalnością duszpasterską i nauczy, jak to się robi. Chodzi o umiejętność oceniania i rozwiązywania konkretnych problemów i sytuacji duszpasterskich w świetle teologicznych zasad wynikających z istoty dzieła zbawczego i jego uobecniania się w Kościele. Treści programowe: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - ma uporządkowaną wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin;
EK_2 - zna teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny;
Umiejętności
EK_3 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
Kompetencje społeczne
EK_4 - docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych;
ECTS:
udział w wykładzie: 18 godz.
lektura i analiza literatury przedmiotu: 15 godz.
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 5 godz.
Suma godzin: 52
1 ECTS = 30(25) godz
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi przedstawić wiedzy na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, nie ma wiedzy na temat teologicznych i społecznych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu przedstawia wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, nie w pełni wyjaśnia teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny.
Ocena 4 (db) – student poprawnie przedstawia wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, potrafi ogólnie wyjaśnić teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny (min. 50%).
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie przedstawia wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, potrafi szczegółowo wyjaśnić teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny (min. 80%).
Umiejętności (EK 3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posługuje się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
Ocena 4 (db) – student poprawnie posługuje się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
Kompetencje społeczne (EK 4)
Ocena 2 (ndst) – student nie docenia znaczenia teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i w niepełnym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych;
Ocena 4 (db) – student docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych;
Ocena 5 (bdb) – student w pełni docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i w pełni odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych;
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. prezentacja pracy semestralnej;
3. zaliczenie pisemne treści programowych.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: zaliczenie pisemne treści programowych, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Duszpasterstwo rodzin, Refleksja naukowa i działalność pastoralna, red/ R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013.
R. Bieleń, Duszpasterstwo rodzin we współczesnej Polsce, Lublin 2001;
B. Mierzwiński, Elementy teologii praktycznej małżeństwa i rodziny, w: K. Majdański (red.), Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1980, s. 157-253; A. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985;
Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003.
Mierzwiński B., Wilk J., Bieleń R., Duszpasterstwo Rodzin, w: Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna, t. 2, Lublin 2002, s. 403-442.
Buxakowski J., Wprowadzenie do teologii duszpasterstwa rodzin, Pelplin 1999.
Paszkowski S., Zarys Teologii Praktycznej Małżeństwa i rodziny, Skrypt dla studentów, Wrocław 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: