Teologia kobiety wg Jana Pawła II WSR-NRN-2-TK
1. Kobieta w teologii ST
2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu
3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła
4. Rola kobiety w Kościele starożytnym
5. NMP wzorem dla kobiet
6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II
7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II
8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym
9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II
10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym
11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie
12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość.
13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą
posiada rozszerzoną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka: pedagogicznych, filozoficznych, teologicznych i społecznych stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
Umiejętności
posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny
Kompetencje
posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
udział w wykładzie 30
udział w ćwiczeniach
przygotowanie do wykładu
konsultacje 10
czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30
przygotowanie do egzaminu/kolokwium 20
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza
- na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i nie potrafi scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawową wiedzę o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideały wychowawcze w poszczególnych epokach historycznych.
- na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
- na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
Umiejętności:
- na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów dotyczących problematyki rodziny w kontekście przemian kulturowych.
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej.
- na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną.
- na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny.
Kompetencje:
- ocenę niedostateczną (2-ndst) student nie posiada pogłębionego przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; nie dostrzega i nie formułuje problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
-na ocenę dostateczną (3-dst.) student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, lecz nie dostrzega i nie formułuje w sposób precyzyjny problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
-na ocenę dobrą (4-db.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
- na ocenę bardzo dobrą (5-bdb.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; doskonale dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, w sposób kreatywny poszukuje optymalnych rozwiązań, zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981
Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988.
Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994,
Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995
Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995
Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000.
Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991
Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003.
Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004,
Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97
Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994
Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012.
Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016.
Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420.
Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66.
Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety
we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263.
Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
bez wymagań wstępnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: