Seminarium magisterskie WSR-NRN-2-SMI
Celem zajęć m.in. jest uświadomienie studentowi, że: twierdzenia przydatne w nauce (kierunek - nauki o rodzinie) mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe - tylko za sprawą wyników badań naukowych.
Chodzi o to, że po skończonym przeglądzie literatury, student powinien przejść do pisania pracy mgr., zaczynając od rozdziału teoretycznego. Trzeba zabrać się za pisanie części metodologicznej, za nakreślenie problemów badawczych, a także za budowanie na ich podstawie narzędzi badawczych.
W związku z powyższym, przedmiotem dociekań jest tu to, aby student nabierał świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, że celem jego pracy powinno być uzupełnienie lub poprawa teorii lub koncepcji naukowych, oraz przedstawienie możliwych zastosowań (teoretycznych lub praktycznych) dla nowo zdobytej przez niego wiedzy.
Ostatecznie na treść zajęć seminaryjnych składa się: wykład konwersatoryjny, konsultacje, informacja zwrotna, analiza tekstu, formatowanie tekstu, dyskusja itp. - zmierzające do tego, aby student napisał część lub całość pracy mgr., w zależności od tego, jak umówi się ze swoim promotorem.
Treści:
1. Podstawy prawne pracy naukowej (unikanie plagiatu a poszanowanie praw własności intelektualnej).
2. Ogólna charakterystyka prac i badań dyplomowych (postęp w nauce a prace odtwórcze).
3. Charakterystyka pracy dyplomowych (teoretycznej), bazującej na literaturze naukowej.
4. Praca magisterska z nauk o rodzinie i jej cele (potrzeba społeczna, zawodowa, aktualność problematyki itp.).
5. Analiza naukowa tekstu - metodyka (fiszki, notatki, cytowanie, zapisywanie itp.).
6. Sformułowanie tematu, jak i podstawowej tezy (tj. podstawowego założenia) do pracy mgr.
7. Struktura pracy naukowej: podział na rozdziały, akapity, punkty itp.
8. Korekta tekstu, styl i właściwa terminologia.
9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.
10. Wprowadzenie do pracy dyplomowej.
11. Podsumowanie, zakończenie, wnioski, zalecenia do dalszych badań.
12. Przypisy (szczególne uwzględnienie bibliografii internetowej).
13. Bibliografia: formatowanie.
14. Zalecenia edytorskie obecna na Wydziale Studiów nad Rodziną.
15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Skład i druk pracy dyplomowej.
W cyklu 2023/24_Z:
Celem zajęć m.in. jest uświadomienie studentowi, że: twierdzenia przydatne w nauce (kierunek - nauki o rodzinie) mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe - tylko za sprawą wyników badań naukowych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2. p. ECTS - 50 godzin lektury materiałów naukowych.
1/2 p. ECTS - udział w zajęciach seminaryjnych - 15 godz.
1.5 p. ECTS - zebranie (przygotowanie) literatury do pisania pracy mgr. 40 godz.
2. p. ECTS - pisanie pracy mgr. formatowanie, redagowanie itp., 50 godz.
| W cyklu 2023/24_Z: 1/2. ECTS - 10 GODZ. ZAJĘC SEMINARYJNYCH
2. ECTS - 50 GODZ LEKTURY NAUKOWEJ
2. ECTS - 50 GODZ - PSANIE PRACY
1.5. ECTS - 40 GODZ - FORMATOWANIE PRACY, korekta oraz konsultacje z prof.
| W cyklu 2023/24_L: 1/2 p. zajęcia 10 godz.
1.5 p. lektura naukowa, analiza (45 godz.)
2. p. pisanie pracy dyplomowej - 50 godz.
2. p. indywidualna korekta pracy, i konsultacje z profesorem 50 godz.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W14
Student - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych,
metodach, technikach i narzędziach badawczych.
NRL_U04
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie
przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań
pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować
wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT),
NRL_K02
posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i
profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne
związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,
postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego
wymiaru w badaniach naukowych.
K03; docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej
rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i
zawodowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie
Warunki formalne:
1. Student brał udział w zajęciach (stacjonarnie lub online). Ewentualne nieobecności usprawiedliwiane są standardowo - np. choroba).
2. Student samodzielnie napisał oraz przedstawił do oceny całość lub część pracy (dyplomowej lub esej), na którą umówił się z profesorem.
Warunki merytoryczne:
3. Student prezentuje w dyskusji (lub na bazie informacji zwrotnej) adekwatne i proporcjonalnie - co do podanych treści na zajęciach - przyswojenie wiedzy aksjologicznej, merytorycznej - w zakresie podjętego zagadnienia, oraz metodologicznej, koniecznej do pisania pracy dyplomowej.
4. Praca, którą przedstawił student prof. (promotorowi) do oceny (konsultacji itp.), posiada właściwą metodologię, jest treściwa, przejrzysta i logiczna terminologicznie.
Zasady stopniowania oceny:
5. Stopniowanie oceny końcowej uwzględnia poziom zaangażowania się studenta, efektów jego pracy oraz poziom zdobytych przez niego umiejętności oraz kwalifikacji społecznych.
Weryfikacja następuje wg. zasad podanych powyżej.
Ważna jest informacja zwrotna oraz konkretne postępy w pisaniu pracy dyplomowej.
Literatura
Bibliografia podstawowa:
1. Tułowiecki D., Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].
2. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.
3. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.
4. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.
5. Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.
UZUPEŁNIAJĄCA:
6. Biały S., Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.
7. Walczak A., Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.
W cyklu 2022/23_L:
Bibliografia podstawowa: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023/24_Z:
Bibliografia podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Bibliografia podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: