Promocja zdrowia i profilaktyka jego zaburzeń w rodzinie i społeczeństwie WSR-NRN-2-PZPZx
Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia (m.in. definicji podstawowych pojęć, obszarów promocji zdrowia) oraz podstawowych zagadnień z zakresu epidemiologii i etiologii najczęstszych rodzajów zaburzeń zdrowia człowieka o znaczeniu cywilizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej.
Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych, związku między zachowaniami i wyborami zdrowotnymi a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym.
Celem przedmiotu jest również nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną w rodzinie i społeczeństwie.
Zagadnienia:
1. Wprowadzenie do promocji zdrowia, modele i strategie promocji zdrowia.
2. Profilaktyka zdrowotna: zdefiniowanie pojęć, rodzaje profilaktyki zdrowotnej.
3. Promocja zdrowia a profilaktyka zdrowotna.
4. Edukacja zdrowotna.
5. Wychowanie zdrowotne.
6. Wybrane choroby cywilizacyjne i profilaktyka ich występowania.
7. Zaburzenia zdrowia psychicznego i profilaktyka ich występowania.
8. Choroby zakaźne (w tym przenoszone drogą płciową) i profilaktyka ich występowania. Znaczenie higieny.
9. Choroby nowotworowe i profilaktyka ich wstępowania.
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia (m.in. definicji podstawowych pojęć, obszarów promocji zdrowia) oraz podstawowych zagadnień z zakresu epidemiologii i etiologii najczęstszych rodzajów zaburzeń zdrowia człowieka o znaczeniu cywilizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej. Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych, związku między zachowaniami i wyborami zdrowotnymi a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia (m.in. definicji podstawowych pojęć, obszarów promocji zdrowia) oraz podstawowych zagadnień z zakresu epidemiologii i etiologii najczęstszych rodzajów zaburzeń zdrowia człowieka o znaczeniu cywilizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej. Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych, związku między zachowaniami i wyborami zdrowotnymi a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Zagadnienia: 1. Wprowadzenie do promocji zdrowia, modele i strategie promocji zdrowia. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRM_W02
zna i rozumie w stopniu pogłębionym źródła i usytuowanie pedagogiki w systemie
nauk mających za przedmiot małżeństwo, życie rodzinne i wychowanie oraz jej
relacje z innymi dyscyplinami nauki, szczególnie: naukami o rodzinie, psychologią,
socjologią, polityką społeczną, demografią, prawem, a także: naukami o zdrowiu,
naukami o kulturach i religiach, mikroekonomią, filozofią i teologią.
NRM_W05 zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię polską i obcojęzyczną dotyczącą
rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie
NRM_W06
zna i rozumie w stopniu pogłębionym procesy ontogenetycznego rozwoju człowieka,
socjalizacji i wychowania, teorie procesów kształcenia, wychowania i edukacji oraz wsparcia w rozwoju
NRM_U06
potrafi w stopniu zaawansowanym pracować w zespole i zarządzać nim oraz
współpracować z instytucjami diagnozującymi i wspierającymi życie rodzinne
współtworząc i współrealizując wyznaczone cele, a także rozwiązywać problemy
życia rodzinnego i podejmować działania wsparcia
NRM_U07
potrafi w stopniu zaawansowanym rozpoznać poziom oraz zakres swojej wiedzy i
umiejętności oraz samodzielnie planować i realizować uczenie się przez całe życie, mając na uwadze rozwój osobisty i zawodowy, a także wspieranie rozwoju innych osób w ramach działań wsparcia członków życia rodzinnego
NRM_U09
potrafi w stopniu zaawansowanym identyfikować obszary rozwoju osobistego i
zawodowego, podejmować działania rozwojowe w procesie całożyciowego uczenia się oraz wspierania i wspomagania rozwoju innych osób uczestniczących w procesach edukacyjnych; myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, projektować i podejmować działania sprzyjające realizacji własnej kariery zawodowej
NRM_K01
jest w stopniu zaawansowanym gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności, rozszerzonego o wymiar interdyscyplinarny z pedagogiki, nauk o rodzinie, psychologii, socjologii, prawa, polityki społecznej, demografii, nauk o zdrowiu, teologii i filozofii w odniesieniu do małżeństwa i życia rodzinnego
NRM_K05
jest w stopniu zaawansowanym gotów do systematycznego rozwijania własnego
potencjału rozwojowego, podnoszenia wiedzy i rozwoju umiejętności niezbędnych
w pracy z małżeństwami i rodzinami oraz realizacji własnej kariery zawodowej
Opis ECTS
Udział w konwersatorium - 18 godzin
Przygotowanie do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 20 godzin
Opracowanie zagadnienia - 12 godzin
ECTS: 2
Suma godzin: 50 = 2 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanych zagadnień w formie zadań (zajęcia częściowo wzmacnianie kontaktem asynchronicznym moodle) i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.
Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle.
Kryteria oceniania prac:
Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:
*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji).
*Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie).
*Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)
Ocenianie w skali 1-5 gdzie:
1: brak wykonanego zadania.
2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).
3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).
4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).
5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).
2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Wyróżniająca się aktywność może stanowić podstawę podwyższenia oceny końcowej o 0,5 stopnia w sytuacji uzyskania granicznej punktacji z całości zajęć.
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa (do punktacji wliczają się noty uzyskane za prezentacje i zadania):
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu, zajęcia warsztatowe
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z materiałem źródłowym
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Karski J. B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2007.
2. Stępkowska, J. ., Królak, A. ., & Stępkowska, K. (2021). Professionalization of non-medical support of women in perinatal period: the significance of the doula profession. Teologia I Moralność, 16(2(30), 231–245.
3. Andruszkiewicz, M. Banaszkiewicz. red. Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Wyd. Czelej, Lublin, 2008.
4. Karski J.B. red. Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Warszawa, 1999.
5. Miller M. Wybrane zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa, 2002.
6. Błajet P. Progi i bariery promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, Zdrowie Publiczne, Supl.1, 112, 2002.
7. Karski J. B.: Postępy promocji zdrowia. Przegląd międzynarodowy. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2006.
8. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
9. Stępkowska, J., (2022), Miejsce ziołolecznictwa w społeczeństwie i we współczesnej medycynie, Studia Łomżyńskie, XXXIIa, 183-192.
10. Stępkowska, J., Work – Family Life Balance na przykładzie kobiet w grupie zawodowej lekarzy w Polsce [w]: Kultúrne a sociálne vplyvy na stabilitu rodiny, 63-72.
Literatura uzupełniająca:
11. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.
12. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Lider. Warszawa 2007.
13. Stępkowska, J., Bogusz, M., & Stępkowska, K. (2022). Selected aspects of perceiving and experiencing birth - study of men participating in hospital childbirth and men with an experience of home childbirth. Teologia i Moralność, 17(2(32), 243–259.
14. Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: