Podstawy statystyki komputerowej WSR-NRN-2-PSK
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych, oraz metodami analizy statystycznej. Celem zajęć są także: zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań ilościowych, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych.
Kurs statystyki dla osób, które nie kończyły na studiach pierwszego stopnia kursu ze Statystyki i Statystyki komputerowej.
Omawiane zagadnienia:
1. Zagadnienia wstępne - specyfika metodologii badań społecznych, typy badań, etapy procesu badawczego.
2. Badania ilościowe i jakościowe i BDL – Baza Danych Lokalnych.
3. Hipotezy i pytania badawcze. Przygotowanie planu badań i analiz.
4. Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych – ich znaczenie dla analizy wyników.
5. Zasady budowania bazy danych. Opis grupy badanej.
6. Podstawowe metody analiz statystycznych. Relacje pomiędzy zmiennymi, relacje pomiędzy grupami.
7. Wprowadzenie do SPSS oraz podstawowe operacje na bazie danych (tworzenie zbioru, podział na podzbiory, wybór obserwacji), obliczanie nowych zmiennych, rekodowanie, statystyki opisowe).
8. Raportowaniem wyników i ich prezentacja.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRM_W11 posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania
NRM_W13 ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów
NRM_W14 ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych
NRM_U03 potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
NRM_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: potrafi opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie
NRM_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych
NRM_U12 posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
NRM_U14 posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńsko-rodzinnych; posiada umiejętność rozumienia tendencji występujących w zmianach ludnościowych; analizy danych demograficznych i na jej tle rozumienia procesów zachodzących w rodzinie
NRM_K04 aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- Aktywny udział w zajęciach
- obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności,
- przygotowanie w małej grupie raportu statystycznego z omówieniem uzyskanych wyników na podstawie własnej bazy danych lub bazy danych udostępnionej przez prowadzącego zajęcia.
Na ocenę końcową składa się ocena z przygotowanego raportu (90 %) i ocena aktywności (10 %).
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz, wydanie 3-tomowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
Nawojczyk, M. (2010). Przewodnik po statystyce dla socjologów. Kraków: Wydawnictwo SPSS Polska.
Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X
Literatura uzupełniająca:
Ferguson, G. A., Takane, Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa 1997.
King, B. M., Minium, E., W. Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa 2009.
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia prowadzone są stacjonarnie w pracowni komputerowej lub przy wykorzystaniu MS Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: