Polityka rodzinna WSR-NRN-2-PRo
OD ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025:
Student/ka poznaje czym jest polityka rodzinna jako subdyscyplina polityki społecznej, zna pojęcia używane w polityce społecznej, zna podstawowe założenia polityk społecznych i ich modele, zna i interpretuje przemiany życia rodzinnego zachodzące w Polsce i Europie oraz odpowiedzi państw w ramach polityk społecznych.
W POPRZEDNICHA LATACH:
Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodzinnej, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Wiadomą rzeczą jest, jak wielką rolę pełni rodzina w życiu jednostki i społeczeństwa. Rodzina jest punktem wyjścia dla owocnego inwestowania w kapitał ludzki, gdyż jest podstawą dobrego społeczeństwa, integralnego rozwoju osoby ludzkiej i gospodarczego sukcesu.
Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny.Realizacja programów plus.
Treści programowe:
1. Podstawowe informacje o polityce
2. Podstawowe informacje o rodzinie
3. Definicje polityki rodzinnej
4. Polityka rodzinna – cele i funkcje
4. Wyzwania polityki rodzinnej
6. Instrumenty polityki rodzinnej
7. Modele polityki rodzinnej
8. Polityka rodzinna w UE (przypadek Francja)
9 Seniorzy w polityce rodzinnej
10 Rola pracy socjalnej w polityce rodzinnej
11 Lokalna polityka rodzinna
12 Polityka rodzinna w latach 2007-2015
13 Polityka rodzinna w latach 2016 - do dzisiaj
14 Program 500+ a polityka rodzinna
Działania praktyczne:
Omówienie ustawy o pomocy społecznej
Omówienie Karty Praw Rodziny
Polityka rodzinna w latach 2000-2007
Polityka rodzinna w latach 2008-2015
Polityka rodzinna w latach 2016-2021
Polityka rodzinna w samorządzie terytorialnym – gmina
Realizacja polityki mieszkaniowej
Realizacja polityki zdrowia
Realizacja polityki względem osób z niepełnosprawnością
Realizacja polityki w zakresie opieki nad dzieckiem: adopcja, przysposobienie
Realizacja polityki względem rodzin socjalnych (zagrożonych)
Omówieni polityki rodzinnej w Niemczech
Omówienie zasiłków i świadczeń na rzecz rodziny
16. Programy: 500+; 300+; 75 +; Maluch +
17. Programy: Dostępność +; Senior +;Mieszkanie +
W cyklu 2024/25_L:
Student/ka poznaje czym jest polityka rodzinna jako subdyscyplina polityki społecznej, zna pojęcia używane w polityce społecznej, zna podstawowe założenia polityk społecznych i ich modele, zna i interpretuje przemiany życia rodzinnego zachodzące w Polsce i Europie oraz odpowiedzi państw w ramach polityk społecznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
OD ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025:
E_01_W: Student/ka zna i rozumie w stopniu pogłębionym miejsce subdyscypliny, jaką jest polityka rodzinna w relacji do rodziny, zna terminologię (także w języku angielskim), modele, wybrane teorie z zakresu polityki rodzinnej oraz instrumenty działań pomocowych;
E_02_U: Student/ka potrafi w stopniu zaawansowanym obserwować różnorodne zjawiska problemowe związane z życiem rodzinnym, wiązać je z jakością życia rodzinnego i przyjmować różne kryteria ich interpretacji oraz doboru działań pomocowych na rzecz rodziny;.
E_03_K: Student/ka potrafi dokonywać doboru i oceny źródeł wiedzy z zakresu polityki rodzinnej, jest gotów/a do zespołowego projektowania działań i oceny strategii pomocowych.
***
W LATACH POPZREDNICH:
EFEKTY:
WIEDZA:
1 - posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania
UMIEJĘTNOŚCI:
2 - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
3 - aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
OD ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025:
Realizacja osiągniecia efektów przedmiotu oceniana jest na podstawie egzaminu końcowego.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).
2. W sytuacji zajęć zadaniowych (Moodle) lub zadań przypisanych do konkretnych tematów: realizacja zadań/nia wg wskazań
3. Wynik egzaminu - ustnego lub pisemnego lub test (demokratyczny wybór studentów).
4. W sytuacji aktywności/braku aktywności ocena może być podwyższona/obniżona o 20%.
5. Merytoryka wypowiedzi / prac cząstkowych – czynniki oceniania:
- Znajomość pojęć (także obcojęzycznych) i wybranych teorii z zakresu polityki społecznej oraz umiejętność posługiwania się nimi;
- Umiejętność obserwacji i wskazywania procesów społecznych zachodzących w PL i UE;
- Kompetencje doboru materiałów z zakresu diagnoz społecznych rodziny i strategii ich rozwiązywania.
UPRZEDNIO:
Metody i kryteria oceniania:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, lektura przedmiotu
weryfikacja: wykonanie i zaprezentowanie prezentacji, kolokwium pisemne - Moodle, aktywny udział w zajęciach (dyskusja
Efekty umiejętności:
metody dydaktyczne – wykład,
weryfikacja: prezentacja prezentacji (Teams), obserwacja aktywności studentów, dyskusja,
Efekty kompetencji społecznych:
metody dydaktyczne - analiza prezentacji, dyskusja, omówienie indywidualnego przypadku (program)
weryfikacja - aktywność studentów, obserwacja zaprezentowania prezentacji, dyskusja, bieżąca informacja zawrotna
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
J. Frątczak-Muller, Rodzina - potrzeby - polityka społeczna, Warszawa 2014.
M. Rymsza, Polityka rodzinna: cele, wartości, rozwiązania – w poszukiwaniu konsensualnego programu, "Studia BAS" 2016, nr 1(45), s. 55–76.
J. Szczepaniak-Sienniak, Periodyzacja zmian polityki rodzinnej państwa w Polsce w latach 1989-2022, "Polityka Społeczna" 2024, nr 2, s. 1-9.
B. Balcerzak-Paradowska, Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, Warszawa 2004.
B. Balcerzak-Paradowska, E. Leś, Polityka rodzinna w Polsce w latach 1918–2018: od działań kompensacyjnych do inwestycji społecznych, w: E. Bojanowska, M. Grewiński, M. Rymsza, G. Uścińska (red.), Stulecie polskiej polityki społecznej 1918–2018, Warszawa 1918, s. 217–246.
N. Barr, Economics of the welfare state, Oxford 2020.
M. Łakomy, Demografia polityczna i możliwości dla polityki pronatalistycznej w Polsce, „Studia Demograficzne” 2016, nr 1(169), s. 65-91.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
K. Chaczko, K.M. Stanek (red.), Polityka społeczna w zmieniającej się rzeczywistości, Katowice 2016.
N.F. Schneider, M. Kreyenfeld (red.), Research Handbook on the Sociology of the Family. UK: Edward Elgar Publishing Ltd.2021.
A. Kurowska, (De)Familialization and (De)Genderization – Competing or Complementary Perspectives in Comparative Policy Analysis?, "Social Policy and Administration" 2018, nr 52(1), s. 29-49.
Raport NIK, Koordynacja polityki rodzinnej w Polsce. Informacja o wynikach kontroli, Warszawa 2014, KPS-4101-003-01/2014.
Raport , Polski Ład dla rodzin, Warszawa 2021. https://www.gov.pl/web/rodzina/polski-lad-dla-rodzin.
W LATACH POPRZEDNICH:
Literatura podstawowa:
G. Firlit-Fesak, Rodziny polskie i polityka rodzinna : stan i kierunki przemian, w: Polityka społeczna red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa PWN. 2008.
M. Szyszka, Polityka rodzinna w Polsce w latach 1990-2004, Lublin 2008 KUL
B. Balcerzak-Paradowska, Polityka rodzinna w krajach wspólnoty Europejskiej i jej uwarunkowania, cz. I., IPiSS, Warszawa 1993.
B. Balcerzak-Paradowska, Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji¸ w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzne i społeczne, RRL, IPiSS, Warszawa 2004, s. 35-41.
Program polityki prorodzinnej, Pełnomocnik rządu ds. rodziny, Warszawa 1999. G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 39-46.
G. Becker, Znaczenie kapitału ludzkiego, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 51-57.
L. Dyczewski, Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 3, s. 311-326.
G.-F. Dumond, Ekonomia, dobro wspólne i rodzina, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 209-225.
J.-D. Lecaillon, Rodzina źródłem dobrobytu, Warszawa 2004.
W. M. Murphy, Rodzina i ekonomia w nauczaniu społecznym Kościoła, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 171-189.
Szyszka M. , Polityka rodzinna w Polsce 1990-2004, Lublin 2008.
Młyński j., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016.
Szczudlińska-Kanoś A., Polska polityka rodzinna w okresie przemian, Kraków 2019.
Literatura uzupełniająca:
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Programy i projekty: https://www.gov.pl/web/rodzina/programy-i-projekty
B. Balcerzak-Paradowska, Polityka rodzinna w krajach wspólnoty Europejskiej i jej uwarunkowania, cz. I., IPiSS, Warszawa 1993.
B. Balcerzak-Paradowska, Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji¸ w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzne i społeczne, RRL, IPiSS, Warszawa 2004, s. 35-41.
Program polityki prorodzinnej, Pełnomocnik rządu ds. rodziny, Warszawa 1999. G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 39-46.
L. Dyczewski, Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 3, s. 311-326.
W cyklu 2024/25_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: