Podstawy prawne mediacji i negocjacji WSR-NRN-2-PPMN
1. Strategie negocjacji
2. Przebieg negocjacji
3. Zasady i techniki negocjacji
4. Etyka w negocjacjach
5. Zarządzanie konfliktem
6. Bariery negocjacyjne
7. Alternatywne metody rozwiązywania sporów - wprowadzenie do mediacji
8. Mediator a negocjator
9. Zasady mediacji
10. Etapy mediacji
11. Mediacje w polskim systemie prawnym
12. Koszty mediacji
13. Etyka w mediacji
14. Rola mediatora
15. Plan mediacji
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek-1 - student charakteryzuje pogłębioną wiedzę dotyczącą mediacji i negocjacji
Ek- 2 - posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji i negocjacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
Ek - 6 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 18 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 12 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-5):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 6-7):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Ek-1 - student nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczycącej mediacji i negocjacji
Ek- 2 – nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania wykorzystywanych w negocjacjach, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu mediacji i negocjacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – nie potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 3 (dst)
Ek-1 - student w ograniczonym stopniu pposiada pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji i negocjacji
Ek- 2 – nie posiada pełnej, uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada w pełni pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania wykorzystywanych w procesie negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – nie potrafi w pełni posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - nie ma w pełni pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma całkowicie pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 4 (db)
Ek-1 - student posiada pogłębioną wiedzy dotyczycącej mediacji i negocjacji
Ek- 2 – posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania wykorzystywanych w procesie negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 5 (bdb)
Ek-1 – student posiada w pełni pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji i negocjacji
Ek- 2 – posiada pełną, uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pełną pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania wykorzystywanych w procesie negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – potrafi precyzyjnie posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma w pełni pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – całkowicie docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Literatura
Literatura:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014.
R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013.
E. Bieńkowska. Poradnik mediatora Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich, Warszawa 1999.
M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2018.
A. Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2014.
R. A. Rządca, P. Wujec, Negocjacje, Warszawa 2001.
W. Ury, Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: