Przygotowanie do małżeństwa wg Jana Pawła II WSR-NRN-2-PMJP
Treści programowe:
1. Zagadnienia wstępne. Małżeństwo darem i zobowiązaniem. Przegląd nauczania Kościoła odnośnie formacji osobistej i formacji wiary.
2. Powołanie do małżeństwa
3. Cele małżeństwa. Miłość, odpowiedzialność, prokreacja
4. Zadania narzeczeństwa.
5. Małżeństwo według zamysłu Bożego.
6. Kto może zawrzeć małżeństwo.
7. Czynności prawno-duszpasterskie przed zawarciem małżeństwa.
8. Treść przysięgi małżeńskiej.
9. Odpowiedzialne rodzicielstwo.
10. Wspólnota małżeńska i rodzinna wspólnotą miłości i życia
11. Sztuka harmonijnego życia w małżeństwie i rodzinie.
12. Komunikacja w rodzinie.
13. Wzajemne relacje członków rodziny.
14. Kształtowanie chrześcijańskiego modelu małżeństwa i rodziny.
15. Duchowość małżeństwa i rodziny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student potrafi:
- określić cele i zadania małżeństwa i rodziny,
- posiada umiejętność rozpoznawania czynników wpływających na trwałość małżeństwa i rodziny ,
- posiada pogłębione przekonanie o konieczności właściwego postępowania prowadzącego do trwałości małżeństwa i rodziny.
wiedza: EK_1 student definiuje, czym jest małżeństwo, narzeczeństwo, małżeństwa i narzeczeństwa; student charakteryzuje cele i zadania przygotowania do małżeństwa; EK_2 student identyfikuje różne problemy związane z formacją przygotowujących się do małżeństwa narzeczonych i małżeństw;
umiejętności: EK_3 student posiada umiejętność rozumienia ludzkiego, sakralnego i sakramentalnego wymiaru małżeństwa i rodziny oraz konieczności odpowiedniego przygotowania do zawarcia małżeństwa.
kompetencje: EK_4 student ma świadomość potrzeby stałej formacji w przygotowaniu do małżeństwa oraz ma pogłębione przekonanie o konieczności postępowania etycznego, zgodnego z wartościami chrześcijańskimi w życiu małżeńskim i rodzinnym.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 18 godz.
zaznajomienie z literaturą: 20 godz.
przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz.
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Zastosowane metody:
- w obszarze wiedzy takie jak: wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane przez dyskusję oraz pracą pisemną na wybrany temat - esej refleksyjny;
- w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak: samodzielna lektura tekstów z zakresu przygotowania do małżeństwa; burza mózgów, metodę dyskusji, studium przypadku, . Są one weryfikowane przez obserwację aktywności studentów, esej refleksyjny;
w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych problemach związanych z procesem przygotowania do małżeństwa; studium przypadku; esej refleksyjny.
na ocenę 2 (ndst) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta nie pozwalają mu uczestniczyć w dyskusji oraz nie potrafi opisać wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem do małżeństwa i rodziny.
na ocenę 3 (dst) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta pozwalają mu na udział w dyskusji oraz potrafi w sposób elementarny opisać wybrane zagadnienia związane z przygotowaniem do małżeństwa i rodziny,
na ocenę 4 (db) wiedza studenta pozwala posługiwać się specjalistycznym słownictwem, umiejętności pozwalają dostrzegać specyfikę problemów przygotowania do małżeństwa i rodziny, a kompetencje umożliwiają mu krytyczną ocenę właściwego postępowania, prowadzącego do trwałości małżeństwa.
na ocenę 5 (bdb) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta pozwalają nie tylko rzeczowo dyskutować o małżeństwie i rodzinie, ale pozwalają na pisemną prezentację aktualnych problemów związanych z życiem rodzinnym oraz wynajdować nowe formy skutecznego dotarcia do odbiorców.
Oceniana jest aktywność podczas zajęć oraz praca pisemna.
Student do zaliczenia końcowego musi wybrać jeden temat, napisać esej na ok 5 stron tekstu, według wymagań metodologicznych oraz przesłać go na platformie Moodle.
Literatura
Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa 1985.
Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991.
Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990.
Ryś M., Ku dojrzałej osobowości w małżeństwie, Warszawa 1997.
Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.
Struzik Z., Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010
Struzik Z., Narzeczeństwo małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd.IPJPII, Warszawa 2019.
M. Tatar, Duchowość małżeństwa i rodziny dzisiaj, Radom 2013.
M. Ozorowski, Naturalne i nadprzyrodzone argumenty za zawarciem małżeństwa kościelnego, Teologia i moralność 12(2012) s. 37-48;
M. Ozorowski, Prawa rodziny w nauczaniu papieża Jana Pawła II, w: Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, red. Z. Struzik, Instytut papieża Jana Pawła II, Warszawa 2012, s. 107-117.
W cyklu 2022/23_Z:
Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa 1985. Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991. Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990. Ryś M., Ku dojrzałej osobowości w małżeństwie, Warszawa 1997. Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002. Struzik Z., Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010 Struzik Z., Narzeczeństwo małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd.IPJPII, Warszawa 2019. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Brak wymagań wstępnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: