Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji WSR-NRN-2-PAN
Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z trudnościami w pracy mediatora. Szczególnie w kontekście psychospołecznego wymiaru procesów negocjacyjnych i mediacyjnych. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną na temat trudności psychologicznych po stronie klienta oraz mediatora. Dodatkowo studenci rozwijać będą swoje umiejętności w zakresie tego, w jaki sposób budować kontakt z klientem, stronami, aby te trudności niwelować. Pochylimy się także nad specyficzną sytuacją pracy mediatora w sytuacji przemocy oraz szczególną rolą dziecka w procesie mediacji.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Wiedza
NRM_W04 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne
NRM_W06 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym
NRM_W10 Student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
NRM_W12 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
NRM_W20 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu
Umiejętności
NRM_U02 Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe
NRM_U07 Student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
NRM_U11 Student posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje społeczne
NRM_K09 Student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
Kryteria oceniania
Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach, a udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Przystąpienie do kolokwium końcowego jest obowiązkowe
Na ocenę końcową składa się 45 punktów
W tym:
- 30 pkt za kolokwium końcowe
- 15 punktów za przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji lub przygotowanie indywidualnie pracy zaliczeniowej, na temat związany z tematyką poruszaną w trakcie zajęć (Temat pracy zaliczeniowej musi zostać zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia, po wcześniejszej konsultacji)
Literatura
Literatura
Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Binsztoka, A. [red.] (2013). Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo MARINA.
Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Deutsch, M. Coleman, P. T. Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005
Fisher, R. Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać nie tylko w biznesie.
Gmurzyńska, E. Morka, R. (2009). Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Tom I. Teoria. Wyd. Eneteia.
Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP.
Mazur, J. (2007). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak.
Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010
Terelak, J. (1997). Studia z psychologii stresu. Warszawa: Wydawnictwo ATK.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: