Podstawy andragogiki WSR-NRN-2-PA
Andragogika zajmuje się procesami uczenia się i edukacji osób dorosłych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu andragogiki, jej głównymi problemami i obszarami zainteresowań współczesnych andragogów, wprowadzenie do andragogiki jako subdyscypliny pedagogiki oraz przedstawienie uwarunkowań oraz wybranych teorii uczenia się dorosłych, zapoznanie z metodami pracy dydaktycznej z osobami dorosłymi, przygotowanie do samokształcenia oraz wspierania samokształcenia innych osób.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
NRM_W13 – student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów
NRM_W18 – student ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i ustawicznego rozwoju
NRM_K01 – student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
NRM_U17 – student potrafi projektować przebieg procesu dydaktycznego i poddać go krytycznej ocenie, mając na uwadze jego uwarunkowania związane z sytuacją edukacyjną
NRM_U18 – student potrafi analizować własne działania dydaktyczne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz podejmować działania o charakterze innowacji edukacyjnych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
- pozytywne zaliczenie testu (powyżej 59%)
- przygotowanie się do zajęć
- aktywność na zajęciach
- frekwencja (dopuszczalna jedna nieobecność)
Literatura
Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom – Kraków 2009.
Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2006.
Kławsiuć-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Toruń 2014.
Knowles M.,Holton E. F., Swanson R., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Kruszewski Z., Półturzycki J., Wesołowska E. (red.) Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Płock 2003.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Matlakiewicz A., H. Solarczyk, Dorośli uczą się inaczej, Toruń 2005.
Przybylska E. (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń 2001.
Steuden S., Oblicza starości we współczesnym świecie. T. 2, Perspektywa społeczno-kulturowa, Lublin 2015.
Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004
https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/574/PM396--Gerontologia-spoleczna-i-oswiatowa--Szarota.pdf?sequence=4
Czasopisma naukowe:
Edukacja Dorosłych
http://www.ata.edu.pl/edukacja-doroslych.html
Rocznik Andragogiczny
https://apcz.umk.pl/RA
Dyskursy Młodych Andragogów
http://www.dma.wpps.uz.zgora.pl/index.php?journal=DMA
Edukacja Ustawiczna Dorosłych
https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/index.php/pl/
Studia Poradoznawcze
https://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp
Electronic Platform for Adult Learning in Europe
https://epale.ec.europa.eu/pl - strona polskojęzyczna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: