Opieka geriatryczna w rodzinie WSR-NRN-2-OPG
1. Starość z punktu widzenia psychologii - potrzeby seniorów oraz rola rodziny i opiekunów
2. Wybrane choroby wieku starszego
3. Organizacja opieki długoterminowej w domu
4. Czynności pielęgnacyjne i opiekuńcze
5. Wsparcie seniora
W cyklu 2022/23_L:
Starzenie się i starość są przedmiotem badań wielu nauk, m.in. medycyny, pedagogiki, socjologii, psychologii, ekonomii, polityki społecznej czy demografii. Zainteresowanie zagadnieniami starzenia się i starości spowodowane jest zmianami demograficznymi dokonującymi się w większości krajów Europy i świata. W Polsce zmiany demograficzne charakteryzują się stale postępującym zjawiskiem starzenia się społeczeństwa, wydłużeniem czasu trwania życia i spadkiem przyrostu naturalnego. Wzrost liczby ludzi starszych |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.
Umiejętności:
EK 2 - student posiada umiejętność przygotowania i wdrożenia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej;
EK 3 - student posiada umiejętności w zakresie promocji zdrowia i opieki zdrowotnej.
Kompetencje:
EK 4 - student potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
EK 5 - student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną i kuratora społecznego.
ECTS:
Liczba ECTS: 1
Udział w zajęciach - 10
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 8
Przeprowadzenie wywiadu i przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (raport z wywiadu konsultacyjnego) - 7
W sumie:
Suma godzin: 25 godzin = 1 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- efektów wiedzy: praca pisemna; obserwacja przygotowania studentów do zajęć;
- efektów umiejętności: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć; praca z tekstem; dyskusja;
- efektów kompetencji: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć.
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. pisemna praca (raport z przeprowadzonego wywiadu konsultacyjnego);
Zaliczenie przedmiotu na ocenę
Na ocenę końcową składają się:
- ocena z pracy pisemnej (100% oceny końcowej);
- dodatkowo aktywny udział w zajęciach promowany podniesieniem oceny o 0,5 stopnia;
- terminowość nadesłania pracy (obniżenie oceny końcowej o 0,5 stopnia w przypadku braku zachowania terminu)
Kryteria oceniania pisemnej pracy:
bdb - poprawna edycja strony tytułowej (5pk), prawidłowo przeprowadzony wywiad konsultacyjny (15pk), sformułowanie wniosków (10pk) i propozycja dalszych działań (10pk)
db - poprawna edycja strony tytułowej (5pk), prawidłowo przeprowadzony wywiad konsultacyjny (15pk), sformułowanie wniosków (10pk); brak propozycji dalszych działań (-10pk).
dst - poprawna edycja strony tytułowej (5pk), prawidłowo przeprowadzony wywiad konsultacyjny (15pk); brak wniosków (-10pk) i propozycji dalszych działań (-10pk).
ndst - nieprawidłowo przeprowadzony wywiad konsultacyjny.
40-37 - bdb
36-32 - db+
31-28 - db
27-24 - dst+
23-20 - dst
poniżej 20 - ndst
Ocena końcowa:
bdb - 100-91%
db+ - 90-81%
db - 80-71%
dst+ - 70-61%
dst - 60-51%
ndst - 50% i poniżej
Kryteria oceniania
Ocena ndst (2):
- Wiedza (EK 1): student nie posiada szczegółowej znajomości budowy i funkcji organizmu człowieka, nie zna metod oceny stanu zdrowia oraz objawów i przyczyn wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.
- Umiejętności (EK 2-3): student nie potrafi przygotować i wdrożyć projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; student nie posiada umiejętności w zakresie promocji zdrowia i opieki zdrowotnej.
- Kompetencje (EK 4): student nie potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, nie jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i nie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną i kuratora społecznego.
Ocena dst (3)
- Wiedza (EK 1): student w stopniu elementarnym posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, w ograniczonym stopniu zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.
- Umiejętności (EK 2-3): student częściowo potrafi przygotować i wdrożyć projekty działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; student posiada podstawowe umiejętności w zakresie promocji zdrowia i opieki zdrowotnej.
- Kompetencje (EK 4): student w podstawowym zakresie potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, częściowo jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne, w ogólnym zakresie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; student w podstawowym stopniu jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną i kuratora społecznego.
Ocena db (4)
- Wiedza (EK 1): student w znaczącym stopniu posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, poprawnie wyróżnia i opisuje metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.
- Umiejętności (EK 2-3): student poprawnie potrafi przygotować i wdrożyć projekty działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; student posiada znaczne umiejętności w zakresie promocji zdrowia i opieki zdrowotnej.
- Kompetencje (EK 4): student poprawnie potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w ogólnym stopniu jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne, w ogólnym zakresie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; student w ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną i kuratora społecznego.
Ocena bdb (5)
- Wiedza (EK 1): student doskonale posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, bezbłędnie wyróżnia i opisuje metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.
- Umiejętności (EK 2-3): student bardzo dobrze potrafi przygotować i wdrożyć projekty działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; student posiada znaczne umiejętności w zakresie promocji zdrowia i opieki zdrowotnej.
- Kompetencje (EK 4): student potrafi w pełni korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne, w ogólnym zakresie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; student jest doskonale przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną i kuratora społecznego.
Literatura
I. Podstawowa:
- Pwluczuk I., Wiśniewski P., Bakalarczyk R., Groszkiewicz M. (2018), Zrozumieć starość - poradnik dla rodzin i opiekunów seniorów, Warszawa: Promedica24.
- Praktyczny poradnik opieki nad przewlekle chorym, Wyd. Szpital na Wyspie, Opr. Zespół redakcyjny szpitala, Żary: 2015.
II. Uzupełniająca:
- Twardowska-Rajewska J. (2005), Przeciw samotności, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: