Migracje a wsparcie rodziny WSR-NRN-2-MWRx
Zajęcia mają dać studentowi wiedzę z zakresu procesu migracji i integracji, funkcjonowania rodziny, możliwości jej wsparcia na poziomie
instytucjonalnym oraz uwrażliwić na potrzeby rodziny z doświadczeniem migracyjnym i w sytuacji rozłąki migracyjnej.
Treści programowe:
1. Wprowadzenie do tematu
2. Komunikacja międzykulturowa - podstawy
3. Rodzina wobec migracji - podstawowe ustalenia terminologiczne i teoretyczne
4. Polityka migracyjna, polityka integracyjna państwa/miasta
5. Rodzina wielokulturowa
6. Rodzina migracyjna - wprowadzenie
7. Wsparcie rodziny migracyjnej
8. Migracje powrotne
9. Rodzina repatriantów w Polsce
10. Rodzina uchodźcza
11. System wsparcia rodziny migracyjnej w Polsce - stan aktualny
12. System wsparcia rodziny migracyjnej - doświadczenia innych krajów oraz projekt zmian
13. System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - stan aktualny
14 System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - postulaty optymalizacji działań
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa, praca projektowa, studium
przypadku, E-learning
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
WIEDZA - prezentacja, zadania na Moodlu
UMIEJĘTNOŚCI - zadania na Moodlu, ocenianie ciągłe podczas zajęć
KOMPETENCJE - ocenianie ciągłe
Warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji/eseju na wybrany temat, wykonywanie
zadań na platformie E-learningowej
Literatura
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura podstawowa: Błeszyńska K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa: ORE. Danilewicz W. (2010), Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok: Trans Humana. Giżycka D., Gorbaniuk J., Szyszka M. (2010), Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Lublin: Wydawnictwo KUL. Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), Emigracja ostatnia?, Warszawa: SCHOLAR. Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015), (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Kawczyńska-Butrym Z., Kruk M. (2015), Wsparcie społeczne dla rodzin migracyjnych w Polsce, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza. Skałbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty, Warszawa: ORE. Sowa-Behtane E. (2016), Rodziny wielokulturowe, Kraków: Akademia Ignatianum-WAM. Stankiewicz K., Żurek A. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” nr 5 (297), Warszawa: Biura Analiz Sejmowych. Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej”, nr 3, s. 75-89. Literatura uzupełniająca: Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Gdańsk: Urząd Miejski w Gdańsku. Kukołowicz T. (2001), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna, Warszawa: Wydawnictwo UW. Iglicka K. (2010). Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji, Warszawa: SCHOLAR. Stankiewicz K. (2011), Repatriacja ze Wschodu – stan obecny i perspektywy, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” 2011, nr 1, Biuro Analiz Sejmowych. Stankiewicz K. (2019), Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych, „Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 248-262. Stankiewicz K., Żurek K. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, "INFOS. Zagadnienia społeczno-gospodarcze", nr 5. Stankiewicz K., Żurek A. (2024), Educational needs of children with migration experience in terms of language development at their early childhood stage. Theoretical assumptions and state of research, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 59(2), 20–32, https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.02 . |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: