Mediacje po rozpadzie związku: rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi WSR-NRN-2-MPRZ
Zakres tematów:
1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator
2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód
3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne
4. Wina rozkładu pożycia
5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie
6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie
7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami
8. Podział majątku wspólnego
W cyklu 2021/22_L:
Zakres tematów: 1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator 2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód 3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne 4. Wina rozkładu pożycia 5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie 6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie 7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami 8. Podział majątku wspólnego |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres tematów: 1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator 2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód 3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne 4. Wina rozkładu pożycia 5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie 6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie 7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami 8. Podział majątku wspólnego |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek-1 - student charakteryzuje pogłębioną wiedzę dotyczącą mediacji rozwodowych oraz wskazuje przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych
Ek- 2 - posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
Ek - 6 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 10 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 20 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne w formie testu.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Ek-1 - student nie potrafi scharakteryzować pogłębionej wiedzy dotyczycącej mediacji rozwodowych oraz nie potrafi wskazać przykładów zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych
Ek- 2 – nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – nie potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena3 (dst)
Ek-1 - student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji rozwodowych oraz w ograniczonym stopniu potrafi wskazać przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych
Ek- 2 – nie posiada pełnej, uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada w pełni pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – nie potrafi w pełni posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - nie ma w pełni pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma całkowicie pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 4 (db)
Ek-1 - student potrafi scharakteryzować pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji rozwodowych oraz potrafi wskazać przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych
Ek- 2 – posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 5 (bdb)
Ek-1 – student potrafi w pełni scharakteryzować pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji rozwodowych oraz potrafi wskazać przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych
Ek- 2 – posiada pełną, uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pełną pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK - 3 – potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK- 4 – potrafi precyzyjnie posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma w pełni pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 – całkowicie docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Literatura
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007.
Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje
A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009
T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013.
W cyklu 2021/22_L:
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009 T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013. |
W cyklu 2023/24_L:
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009 T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: