Mediacje i negocjacje w sporach rodzinnych i sytuacjach kryzysowych - warsztaty WSR-NRN-2-MNSR
Tematy zajęć:
1. Mediacja rodzinna – ich specyfika, zasady, standardy. Szczególne aspekty prowadzenia mediacji rodzinnych.
2. Pozycja, zadania i rola mediatora w mediacjach rodzinnych.
3. Konflikty rodzinne a mediacje rodzinne. O mediacjach umownych i mediacjach sądowych w sporach rodzinnych.
4. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Dynamika związku małżeńskiego, kryzysy w małżeństwie a mediacje w sporach rodzinnych
5. Dziecko w mediacji. Porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej.
6. Porozumienie rodzicielskie a rozwój mediacji.
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 1 ECTS - 30 godzin pracy studenta
14 h zajęć - udział w ćwiczeniach, dyskusjach, symulacji mediacji na zajęciach
2 h udział w symulacji mediacji - poza terminem zajęć
2 h przygotowanie do symulacji mediacji
2 h udział w konsultacjach
10 h przygotowanie do kolokwium | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS - 30 godzin pracy studenta
7 h zajęć - udział w ćwiczeniach, dyskusjach, symulacji mediacji na zajęciach
2 h udział w symulacji mediacji - poza terminem zajęć
2 h przygotowanie do symulacji mediacji
2 h udział w konsultacjach
17 h przygotowanie do kolokwium |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (NRM_W01, NRM_04, NRM_W10, NRM_W20):
NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania
NRM_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne
NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu
Umiejętności (NRM_U02, NRM_U06, NRM_U11):
NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe
NRM_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych
NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje społeczne (NRM_K03, NRM_K09):
NRM_K03 docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
1 ECTS - 30 godzin pracy studenta
15 h zajęć
2 h udział w symulacji mediacji
1 h przygotowanie do symulacji mediacji
2 h udział w konsultacjach
10 h przygotowanie do kolokwium
Kryteria oceniania
Ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena z kolokwium końcowego. Warunkiem zaliczenia jest udział w jednej symulacji mediacji oraz przystąpienie do kolokwium.
Literatura
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer.
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ.
Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck.
Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind.
Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konfliktach rozwodowych. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.
Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind.
W cyklu 2022/23_L:
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. |
W cyklu 2023/24_L:
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
W cyklu 2023/24_L:
Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: