Etyka rodzicielstwa wg aksjologii Jana Pawła II WSR-NRN-2-ERJP
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37086 (w cyklu 2022/23_L)
Zagadnienia:
1. Małżeństwo i rodzina w porządku stworzenia oraz w porządku zbawienia.
2. Antropologiczne podstawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
3. Uczciwość małżeńska (lektura nr 1).
4. Rodzina XXI wieku (lektura nr 2).
5. Teologiczna bomba zegarowa (lektura nr 3).
6. Prawa rodziny (lektura nr 4).
7. Zadania rodziny (lektura nr 5).
8. Rodzicielstwo duchowe (lektura nr 6).
9. Przymierze małżeńskie (lektura nr 7).
10. Powołani do miłości i czystości (lektura nr 8).
11. Etapy wychowania w rodzinie (lektura nr 9).
12. Rodzicielstwo - wskazania praktyczne (lektura nr 10).
13. Oczekiwania Jana Pawła II wobec polskiej rodziny (lektura nr 11).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 - Student/studentka ma wiedzę na temat rodzicielstwa w nauczaniu Jana Pawła II, zna wybrane teksty i ich tematykę.
EK 2 - Student/studentka przeczytał wskazane artykuły i fragmenty nauczania Jana Pawła II i wylicza ich najważniejsze idee.
UMIEJĘTNOŚCI
EK 3 - Student analizuje źródła na temat rodzicielstwa w myśli św. Jana Pawła II, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze.
EK 4 - Student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, posługuje się dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie rodzicielstwa.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK 5 - Student potrafi dyskutować na tematy dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu św. Jana Pawła II, pracuje w zespole dyskusyjnym.
EK 6 - Student dąży do poszukiwania prawdy na temat rodzicielstwa, potrafi postawić problem w dziedzinie życia rodzinnego i rozwiązać, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 12 godzin
lektura wskazanych tekstów: 11 godzin
prezentacja na bazie tekstu w czasie zajęć: 15 godzin
przygotowanie do testów cząstkowych: 12 godzin
Razem: 50 godzin / 25 = 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Konwersatorium obejmuje wprowadzenie, przygotowane przez prowadzącego zajęcia, oraz lekturę tekstów źródłowych Karola Wojtyły / Jana Pawła II na temat rodzicielstwa i omawianie ich podczas zajęć. Studenci na każde zajęcia czytają wskazany fragment nauczania Papieża Polaka, którego znajomość będzie sprawdzana za pomocą krótkiego tekstu w aplikacji MS Forms. Następnie w trzyosobowych grupach prezentują wskazany materiał i podejmowana jest dyskusja.
Wykłady prowadzone są on line, na aplikacji MS TEAMS, do której zostali zaproszeni wszyscy zapisani studenci. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest za pomocą ankiet MS Forms, przesyłanych do wypełnienia w trakcie prowadzonego wykładu.
Stosowane metody dydaktyczne:
Efekty wiedzy (EK 1-2)
1. Wykład informacyjny i problemowy, ukazujący złożoność zagadnień rodzicielstwa w teologii św. Jana Pawła II.
2. Wykład konwersatoryjny, pobudzanie studentów do refleksji i krytycznej analizy opisywanych rzeczywistości.
Efekty umiejętności (EK 3-4):
3. Analiza tekstów źródłowych.
4. Prezentacje na podstawie lektury tekstów - sprawozdanie z lektury.
5. Testy za pomocą aplikacji MS Forms.
Efekty kompetencji społecznych (EK 6):
6. Dyskusja w grupie.
7. Ocenianie ciągłe.
Wymagania wstępne:
Zakłada się, że studenci poznali już podstawowe pojęcia moralne, mają ogólną zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym.
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
1. Student/studentka wykonuje bieżące testy z zadanych lektur. Testy przekazywane są za pomocą aplikacji MS Forms.
Punktacja:
60-70% - dst
71-75% - dst+
76-85% - db
86-94%- db+
95-100% - bdb
2. Ocena bieżących prezentacji studentów na podstawie zadanej lektury.
Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji.
Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny.
Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny.
Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.
Ocena końcowa: 50% ocena z prezentacji + 50% ocena z testów.
Efekty uczenia się:
WIEDZA (EK 1-2):
Ocena niedostateczna (2): student ma więcej niż trzy nieobecności na wykładach; nie wykonał wskazanych testów; student nie umie opisać ani wyjaśnić podstawowych zagadnień dotyczących rodzicielstwa w nauczaniu Jana Pawła II, nie zna wybranych tekstów i ich tematyki; student nie przeczytał wskazanych artykułów i fragmentów nauczania Jana Pawła II i nie wyliczył ich najważniejszych idei podczas prezentacji.
Ocena dostateczna (3): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; wykonał dostatecznie wskazane testy; student umie dostatecznie opisać i wyjaśnić podstawowe zagadnienia dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu Jana Pawła II, zna w sposób podstawowy wybrane teksty i ich tematykę; student przeczytał wskazane artykuły i fragmenty nauczania Jana Pawła II i wyliczył ich najważniejsze idee podczas prezentacji.
Ocena dobra (4): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; wykonał dobrze wskazane testy; student umie dobrze opisać i wyjaśnić podstawowe zagadnienia dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu Jana Pawła II, zna w sposób dobry wybrane teksty i ich tematykę; student przeczytał wskazane artykuły i fragmenty nauczania Jana Pawła II i wyliczył należycie ich najważniejsze idee podczas prezentacji.
Ocena bardzo dobra (5): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; wykonał bardzo dobrze wskazane testy; student umie bardzo dobrze opisać i wyjaśnić podstawowe zagadnienia dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu Jana Pawła II, zna w sposób dogłębny wybrane teksty i ich tematykę; student przeczytał wskazane artykuły i fragmenty nauczania Jana Pawła II i wyliczył logicznie i precyzyjnie ich najważniejsze idee podczas prezentacji.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4):
Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi przeanalizować źródeł na temat rodzicielstwa w myśli św. Jana Pawła II, nie umie zweryfikować przyczyn i skutków różnych procesów w tej sferze; student nie poddaje krytyce współczesnych nurtów myślowych dotyczących rozumienia małżeństwa i rodziny, nie umie posługiwać się dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie rodzicielstwa.
Ocena dostateczna (3): student na poziomie podstawowym analizuje źródła na temat rodzicielstwa w myśli św. Jana Pawła II, umie pobieżnie zweryfikować przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczących rozumienia małżeństwa i rodziny, umie posługiwać się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie rodzicielstwa.
Ocena dobra (4): student na poziomie dobrym analizuje źródła na temat rodzicielstwa w myśli św. Jana Pawła II, umie dobrze zweryfikować przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczących rozumienia małżeństwa i rodziny, umie posługiwać się różnymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie rodzicielstwa.
Ocena bardzo dobra (5): student na poziomie bardzo dobrym analizuje źródła na temat rodzicielstwa w myśli św. Jana Pawła II, umie dobrze zweryfikować przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; student poddaje logicznej krytyce współczesne nurty myślowe dotyczących rozumienia małżeństwa i rodziny, umie posługiwać się bardzo wieloma dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie rodzicielstwa.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5-6):
Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi w sposób dostateczny dyskutować na tematy dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu św. Jana Pawła II, nie pracuje w zespole dyskusyjnym; student nie dąży do poszukiwania prawdy na temat rodzicielstwa, nie potrafi postawić żadnego problemu w dziedzinie życia rodzinnego i rozwiązać go, nie jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, nie umie konstruować argumentacji na temat moralności katolickiej, nie ma świadomości istnienia obiektywnej prawdy, której nie potrafi udowodnić.
Ocena dostateczna (3): student potrafi w sposób dostateczny dyskutować na tematy dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu św. Jana Pawła II, pracuje w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat rodzicielstwa, potrafi postawić podstawowy problem w dziedzinie życia rodzinnego i rozwiązać go, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób dostateczny konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Ocena dobra (4): student potrafi w sposób dobry dyskutować na tematy dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu św. Jana Pawła II, pracuje w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat rodzicielstwa, potrafi postawić konkretny problem w dziedzinie życia rodzinnego i rozwiązać go, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi dobrze udowodnić.
Ocena bardzo dobra (5): student potrafi w sposób bardzo dobry i logiczny dyskutować na tematy dotyczące rodzicielstwa w nauczaniu św. Jana Pawła II, pracuje w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat rodzicielstwa, potrafi postawić wiele problemów w dziedzinie życia rodzinnego i rozwiązać go, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi biegle udowodnić.
Literatura
Lektury obowiązkowe do przygotowania indywidualnego i w grupach:
1. K. Wojtyła, Budować dom na skale. Rekolekcje dla narzeczonych, red. A. Dobrzyński, Rzym–Kraków 2012, s. 45-59.
2. J. Stala, "Rodzina XXI wieku w perspektywie nauczania Jana Pawła II", "Polonia Sacra" 19 (2015) nr 4 (41), s. 155-174.
3. G. Weigel, Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II, Kraków 2005, s. 421-457.
4. Stolica Apostolska, "Karta Praw Rodziny", Watykan 1983.
5. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio” (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982, nr 17-64.
6. F. Roubo, "Idea rodzicielstwa duchowego w życiu i twórczości Karola Wojtyły", "Teologia i Moralność" 12 (2017), nr 1(21), s. 167-183.
7. Jan Paweł II, "List do rodzin Gratissimam sane", Watykan 1994. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/gratissimam.html
8. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie (8 grudnia 1995 r.), w: W trosce o życie człowieka. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, K. Szczygieł (red.), Tarnów 1998, s. 491-548, nr 1-47.
9. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie (8 grudnia 1995 r.), w: W trosce o życie człowieka. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, K. Szczygieł (red.), Tarnów 1998, s. 491-548, nr 48-111.
10. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie (8 grudnia 1995 r.), w: W trosce o życie człowieka. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, K. Szczygieł (red.), Tarnów 1998, s. 491-548, nr 112-150.
11. A. Sorkowicz, Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014, s. 123-175.
Lektury dodatkowe:
Giovanni Paolo II, Compendio della Teologia del corpo, red. Yves Semen, Milano 2017.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 1-4, Lublin 1998.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.
Kućko Wojciech, „Interpretacja teologii ciała św. Jana Pawła II w twórczości Ks. Ireneusza Mroczkowskiego”, w: Dyscyplina rozumu i uczciwość serca. Ks. Ireneusza Mroczkowskiego (1949-2020) sposób uprawiania teologii moralnej, Andrzej Derdziuk, Wojciech Kućko (red.), Lublin 2020, s. 193–209.
Kućko Wojciech, „Moralne aspekty towarzyszenia narzeczonym w nauczaniu Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II”, w: Człowiek – rodzina – naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, Marian Pokrywka (red.), Lublin 2020.
Kupczak Jarosław, Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków 2006.
McManus Jim, Jestem swoim ciałem. Teologia ciała Jana Pawła II, Kraków 2013.
Nagórny Janusz, Płciowość-miłość-rodzina, Lublin 2009.
Semen Yves, Seksualność według Jana Pawła II, Poznań 2008.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, w: Sobór Watykański II. Konstytucje – Dekrety – Deklaracje, Poznań 2002, s. 526-606.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Wymagania wstępne: |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagania wstępne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: