Duchowość życia rodzinnego WSR-NRN-2-DZR
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego.
1. Duchowość i życie duchowe.
2. Duchowość chrześcijańska małżeństwa i rodziny.
3. Duchowość w starożytności i średniowieczu.
4. Duchowość w okresie nowożytnym.
5. Szkoły duchowości.
6. Nadprzyrodzone wyposażenie chrześcijanina.
7. Doświadczenie duchowe.
8. Rozwój duchowy.
9. Sakramentalno-liturgiczny wymiar życia duchowego w rodzinie.
10. Maryjny wymiar duchowości rodzinnej.
11. Sztuka modlitwy w rodzinie.
12. Duchowość rodziny według św. Pawła VI.
13. Św. Jana Pawła II wizja duchowości rodziny w "Liście do rodzin".
14. Papieża Franciszka opis duchowości rodziny w adhortacji "Amoris laetitia".
15. Dyrektorium duszpasterstwa rodzin o duchowości.
W cyklu 2021/22_Z:
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma elementarną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą; potrafi opisać podstawy duchowości małżeństwa i rodziny.
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedze na temat wybranych koncepcji człowieka: pedagogicznych, filozoficznych, teologicznych i społecznych stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; zna i rozumie różne formy duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego w oparciu o dane historyczne i kulturowe, w różnych przestrzeniach życia społecznego.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego.
PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
przygotowanie i przedstawienie na zajęciach wybranego przez studenta tematu: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu: 25 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Wykłady prowadzone są hybrydowo: on line, na aplikacji MS TEAMS, do której zostali zaproszeni wszyscy zapisani studenci, a także stacjonarnie. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest za pomocą aplikacji MS TEAMS.
Stosowane metody dydaktyczne:
Efekty wiedzy:
1. Wykład informacyjny i problemowy, ukazujący złożoność zagadnień życia rodzinnego i seksualnego człowieka.
2. Wykład konwersatoryjny, pobudzanie studentów do refleksji i krytycznej analizy opisywanych rzeczywistości.
Weryfikacja: praca pisemna, egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu.
Efekty umiejętności:
3. Studium przypadku - analiza niektórych kazusów moralnych.
4. Prezentacje multimedialne do wybranych tematów wykładu.
5. Ankiety online.
Weryfikacja: praca pisemna, egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu.
Efekty kompetencji społecznych:
6. Dyskusja w grupie.
Weryfikacja: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
1. Egzamin pisemny w formie testu na podstawie treści wykładu i lektur, udostępnionego za pomocą platformy MS Teams i Moodle. Zaliczenie przedmiotu: min. 60% punktów. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczestniczyli w zajęciach; (2) przygotowali i przedstawili na zajęciach wybrany przez siebie temat; (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.
Punktacja z egzaminu:
60-70% - dst
71-75% - dst+
76-85% - db
86-94%- db+
95-100% - bdb
Kryteria oceniania
Wiedza
Ocena niedostateczna (2): nieobecność na wykładach, brak wiedzy z podstawowych zagadnień duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego, nieprzygotowanie wskazanego tematu.
Ocena dostateczna (3): student w stopniu elementarnym opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi bardzo fundamentalnie uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje szkoły duchowości, w ograniczonym stopniu tłumaczy, na czym polega duchowość życia małżeńskiego i rodzinnego.
Ocena dobra (4): student poprawnie opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi dobrze uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje szkoły duchowości, w dobrym stopniu tłumaczy, na czym polega duchowość życia małżeńskiego i rodzinnego.
Ocena bardzo dobra (5): student bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi bardzo dobrze uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje szkoły duchowości, w bardzo dobrym stopniu tłumaczy, na czym polega duchowość życia małżeńskiego i rodzinnego.
Umiejętności
Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej.
Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej.
Ocena dobra (4): student w stopniu dobrym potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej.
Ocena bardzo dobra (5): w stopniu bardzo dobrym potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej.
Kompetencje społeczne
Ocena niedostateczna (2): student nie posiada pogłębionego przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; nie dostrzega i nie formułuje problemów moralne i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, nie umie wcielać w życie poznanych problemów z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego.
Ocena dostateczna (3): student posiada elementarne przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje w sposób podstawowy problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie w sposób podstawowy wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego.
Ocena dobra (4): student posiada dobre przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje w sposób dobry problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie w sposób dobry wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego.
Ocena bardzo dobra (5): student posiada szerokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje w sposób bardzo dobry problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie w sposób szeroki wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego.
Literatura
Chmielewski Marek (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin-Kraków 2002.
Chmielewski Marek, Vademecum duchowości katolickiej. 101 pytań o życie duchowe, Lublin 2004.
Gianfranco Fregni, Miłujcie się czule. Duchowość rodziny według Ojców Kościoła, przekł. Dariusz Wandzioch, Kraków 2002.
Klafka Zdzisław (red.), Ewangelia małżeństwa i rodziny, Toruń 2015.
Kućko Wojciech, Moralne aspekty towarzyszenia narzeczonym w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, w: Człowiek – rodzina – naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, M. Pokrywka (red.). Lublin 2020, s. 101-118.
Mastrofini Fabrizio, Nie pałac i nie więzienie. Jak podchodzić do problemów życia w rodzinie, tłum. Krystyna Kozak, Kraków 2017.
Haręzga Stanisław, Duchowa lektura Księgi Tobiasza. Odkrywanie piękna i trwałości małżeństwa i rodziny, Sandomierz 2018.
Parzyszek Czesław, Istotne elementy duchowości małżeństwa i rodziny w świetle adhortacji "Amoris laetitia", "Collectanea Theologica" 87 (2017) nr 2, s. 175-181.
Skrzydlewski Władysław Bernard, Chrześcijańska wizja miłości, małżeństwa i rodziny, Wrocław 1994.
Tatar Marek, Duchowość małżeństwa i rodziny, Radom 2013.
Urbański Stanisław, Duchowość rodziny chrześcijańskiej, "Zeszyty Naukowe. Wyższa Szkoła Suwalsko-Mazurska im. Papieża Jana Pawła II w Suwałkach" 2003, nr 7, s. 68-79.
W cyklu 2021/22_Z:
Chmielewski Marek (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin-Kraków 2002. |
W cyklu 2023/24_Z:
Chmielewski Marek (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin-Kraków 2002. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab6xaTqx0sIi0jcVM3L7euMZYw6M0qxOakizmFFKVbcw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ffd8e033-672c-4d25-b712-5f3200874016&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
W cyklu 2023/24_Z:
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1ecXYzad-a2oRYg1rf8maO8NueY-PGfIlhB1DFVO2mU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=884f9f1f-22c2-4675-b45f-6f77174ff766&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: