Diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych dziecka WSR-NRN-2-DPPR
Treści merytoryczne:
1. Dlaczego zgłębiamy rozwój człowieka? Zajęcia wprowadzające w podstawowe zagadnienia związane z rozwojem człowieka.
2. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej. Metody i techniki diagnozowania problemów rozwojowych dziecka.
3. Metody projekcyjne w diagnozie rozwoju psychospołecznego dziecka.
4. Rozwój fizyczny, sensoryczny i ruchowy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych.
5. Rozwój poznawczy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych.
6. Podstawy logopedii
7. Rozwój psychospołeczny w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych dziecka.
8. Integracja sensoryczna
9. Ogólna charakterystyka okresu dojrzewania - diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych nastolatków
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania;
EK 2 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym;
EK 3 - student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania;
EK 4 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
EK 5 - student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów;
EK 6 - student ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych;
EK 7 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.
Umiejętności:
EK 8 - student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
EK 9 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe;
EK 10 - student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł;
EK 11 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;
EK 12 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.
ECTS:
Liczba ECTS: 3
Udział w zajęciach - 18
Przygotowanie do zajęć i lektura testów - 30
Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25
Konsultacje - 2
W sumie:
Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- efektów wiedzy: raport z przeprowadzonego badania/prezentacja multimedialna, przygotowanie do kolejnych zajęć;
- efektów umiejętności: raport z przeprowadzonego badania/prezentacja multimedialna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć.
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność na zajęciach (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności
2. dokonanie obserwacji diagnostycznej dziecka oraz sporządzenie raportu badawczego lub prezentacja multimedialna na temat jednego z zaburzeń rozwojowych dziecka
Zaliczenie przedmiotu na ocenę
Na ocenę końcową składają się:
- ocena z raportu badawczego/prezentacji multimedialnej (100% oceny końcowej)
- terminowość (w przypadku nienadesłania pracy w terminie ocena jest obniżona o 0,5 stopnia)
Kryteria oceniania raportu badawczego:
- poprawna edycja strony tytułowej (0-5pk)
- zachowanie standardu badawczego oraz poprawna struktura raportu z uwzględnieniem wszystkich istotnych elementów (0-20pk)
- treść merytoryczna sporządzona w oparciu o wystandaryzowane wskaźniki (0-25pk)
bdb - 50-46 pk
db+ - 45-41 pk
db - 40-36 pk
dst+ - 35-31 pk
dst - 30-26 pk
ndst - 25 pk i poniżej
Kryteria oceniania prezentacji:
- poprawna edycja strony tytułowej (0-5pk)
- bibliografia (co najmniej 4 pozycje naukowe) (0-5pk)
- wyczerpująca i poprawna treść merytoryczna przedstawiona wg następujących punktów: a) opis, objawy i klasyfikacja, b) przyczyny, c) diagnoza, d) leczenie/pomoc (0-40)
bdb - 50-46 pk
db+ - 45-41 pk
db - 40-36 pk
dst+ - 35-31 pk
dst - 30-26 pk
ndst - 25 pk i poniżej
Ocena końcowa:
bdb - 100-91%
db+ - 90-81%
db - 80-71%
dst+ - 70-61%
dst - 60-51%
ndst - 50% i poniżej
Kryteria oceniania:
Ocena 2 (ndst)
- Wiedza (EK 1-7): student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowań; student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student nie ma pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie i nie potrafi uwzględnić różnorodnych uwarunkowań tych procesów; student nie ma usystematyzowanej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.
- Umiejętności (EK 8-12): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.
Ocena 3 (dst)
- Wiedza (EK 1-7): student w ograniczonym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student częściowo posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w stopniu elementarnym posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, częściowo posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ograniczonym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, częściowo rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu podstawowym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada zręby podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.
- Umiejętności (EK 8-12): student częściowo potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student częściowo potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student w elementarnym stopniu potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student w podstawowym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student częściowo potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.
Ocena 4 (db)
- Wiedza (EK 1-7): student w znacznym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w znacznym stopniu posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ogólnym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w znacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, poprawnie rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu znacznym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student w ogólnym zakresie posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.
- Umiejętności (EK 8-12): student poprawnie potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student w znacznym stopniu potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student w ogólnym zakresie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student poprawnie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.
Ocena 5 (bdb)
- Wiedza (EK 1-7): student doskonale zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w wysokim stopniu posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student posiada bardzo uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w szczegółowym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w wysokim stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, bardzo dobrze rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student doskonale ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.
- Umiejętności (EK 8-12): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student bezbłędnie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student bardzo dobrze potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student doskonale potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student bardzo dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.
Literatura
I. Podstawowa:
- Baker S.M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk: GWP.
- Cytowska B., Wilczura B. (2006), Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków:Impuls.
II. Uzupełniająca:
- Brzezińska A.I., Apelt K., Ziółkowska B. (2015), Psychologia rozwoju dziecka, Sopot: GWP.
- Cytowska B., Wilczura B., (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Impuls.
- Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2015), Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Minczakiewicz E.M. (2009), Psychoruchowy rozwój dziecka, Kraków: Impuls.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: