Biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości WSR-NRN-2-BFAM
Treści programowe:
1. Podstawy antropologii biblijnej
2. Godność i powołanie człowieka w ujęciu biblijnym
3. Miłość w ujęciu biblijnym
4. Pieśń nad Pieśniami
5. Encyklika Benedykta XVI Deus caritas est
6. Hymn o miłości (1 Kor 13)
7. Maryja Matka Pięknej Miłości
8. Przykazanie miłości
9. Małżeństwo obrazem miłości Bożej
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt_1 - student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teologii, zna biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości;
Efekt_2 - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Efekt_3 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki;
opis ECTS:
udział w wykładach: 18 godz.
lektura literatury przedmiotu: 27 godz.
przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
Suma godzin: 75
[75/30(25) godz. = 3 ECTS]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - egzamin, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z egzaminu;
2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
3. aktywny udział w zajęciach.
Literatura
1. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est
2. Franciszek, Adhortacja Apostolska Amoris Laetitia
3. Ravasi G., Czym jest człowiek? Uczucia i więzy ludzkie w Biblii, Kraków 2011.
4. Ravasi G., Pieśń nad pieśniami… jak pieczęć na twoim sercu, Kraków 2005.
5. Widła B., Słownik antropologii Nowego Testamentu, Warszawa 2003.
6. Langkammer H., Życie człowieka w świetle Biblii: antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu", Rzeszów 2004.
7. Fumagalli A., Historie miłosne w Biblii, Kraków 2003.
8. Gelin A., Pismo Święte o człowieku, Paris 1971.
9. Najda A. J., Oblicza miłości w Biblii, w: J. Kotowski – W. Nowacji (red.), Oblicza miłości. Wokół encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est” [Episteme 67(2007)], Olecko – Warszawa 2007, s. 13-28.
10. Najda A. J., Bóg jako Ojciec w świetle Ewangelii, w: A. J. Najda (red.), Małżeństwo i rodzina – od Biblii po współczesność, Warszawa 2008, s. 217-224.
11. Najda A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109.
12. Najda A. J., Cielesność w kontekście wolności w świetle przekazu biblijnego, w: A. J. Najda – A. Regulska (red.), Dusza i ciało. Szkice o ludzkiej cielesności, wychowaniu i życiu, Warszawa 2017, s. 13-33.
13. Wojciechowski M., Księga Tobiasza czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, NKB.ST XII, Częstochowa 2005.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: