Adopcja i system pieczy zastępczej WSR-NRN-2-APZ
Zakres tematów:
1. Dziecko poza rodziną naturalną.
2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.
3. Istota i rodzaje adopcji.
4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.
5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.
6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.
7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych
8. Rodzinne Domy Dziecka.
9. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.
W cyklu 2021/22_L:
1. Dziecko poza rodziną naturalną. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Dziecko poza rodziną naturalną. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
- potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
- docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 18 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 17 godz.
Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy:
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Wiedza:
– nie ma uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
– nie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społecznej:
– nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst)
Wiedza:
– nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
– nie w pełnym zakresie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
– nie w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db)
Wiedza:
– ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
- potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
– docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb)
Wiedza:
– ma w pełni uporządkowanej wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
– bardzo dobrze potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społecznej:
– w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.
- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s.
211-224.
- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny
naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.
Literatura uzupełniająca:
- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.
- J.J. Błeszyński, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Kraków 2003.
- M. Joachimowska, Rodzicielstwo zastępcze : idea, problemy, analizy, kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.
- A. Gutowska, Rodzicielstwo adopcyjne : wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
- |
W cyklu 2023/24_L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: