Wprowadzenie do pracy socjalnej WSR-NRN-1-WPSx
1. Podstawowe pojęcia pracy socjalnej i prekursorzy pracy socjalnej
2. Historia pracy socjalnej
3. Praca socjalna w analizie naukowej
4. Praca socjalna w rozumieniu potocznym i naukowym: definicje opisowe i klasyczne
5. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej
6. Metody, techniki i narzędzia pracy socjalnej
7. Narzędzia pozyskiwania informacji i wsparcia w pracy socjalnej
8. Modele i cele pracy socjalnej
9. Zadania i funkcje pracy socjalnej
10. Wartości w pracy socjalnej
11. Metodyczne postępowanie w pracy socjalnej z osobami i rodzinami
12. Pracownik socjalny: osobowość, profesjonalizm, służba, język, etyka
13. Ustawa o pomocy społecznej z 2004 i aneksami
W cyklu 2023/24_Z:
|
W cyklu 2024/25_L:
|
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 pkt. ECTS
udział w konwersatorium: 12 godz.
- przygotowanie prezentacji: 10 godz.
- konsultacje: 1 godz.
- prezentacje i dyskusja (jeśli nie uzgodniono innej formy zaliczenia ze studentami) -3godz. | W cyklu 2024/25_L: 1 pkt. ECTS
udział w konwersatorium: 10 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- samodzielna analiza materiałów źródłowych - 8 godz.
- przygotowanie do egzaminu-10 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
NRL_W02,
Student definiuje, poznaje i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie wsparcia życia rodzinnego, oraz form wsparcia rodziny
NRL_U04,
potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy rodziny (szczególnie w zakresie interakcji, ochrony zdrowia, uzależnień, potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać rozwiązania prawne i instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań
NRL_K03
jest w stopniu zaawansowanym gotów do wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz rodziny, środowiska społecznego, wychowawczego i oferującego wsparcie rodzinie
Kryteria oceniania
WIEDZA:
Ocena 2 (ndst) – student/ka nie zna podstawowych pojęć z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz nie rozumie ich źródeł, nie zna genezy i kolejnych etapów ewolucji działalności pomocowej, nie umie scharakteryzować pracy socjalnej jako działalności zawodowej, nie potrafi zidentyfikować podstawowych metod pracy socjalnej, nie umie wymienić i opisać obszarów praktyki pracy socjalnej, nie potrafi scharakteryzować sytuacji pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, nie umie zdefiniować podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, nie zna podstaw pomocy i wsparcia charytatywnego.
Ocena 3 (dst) – student/ka w podstawowym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma elementarne rozumienie ich źródeł, elementarnie zna niektóre fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, pobieżnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi bardzo ogólnie zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i pobieżnie opisać kilka obszarów praktyki pracy socjalnej, potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie zdefiniować kilka podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, zna podstawy pomocy i wsparcia charytatywnego.
Ocena 4 (db) - student/ka na dobrym poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, zna istotne fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, poprawnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i opisać obszary praktyki pracy socjalnej, potrafi samodzielnie scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie poprawnie zdefiniować podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna dobrze pomocy i wsparcia charytatywnego.
Ocena 5 (bdb) - student/ka na wysokim poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, swobodnie porusza się w faktach z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, wyczerpująco charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, bezbłędnie identyfikuje podstawowe metody pracy socjalnej, wymienia i opisuje tradycyjne i nowe obszary praktyki, charakteryzuje aktualną sytuację polskich pracowników socjalnych oraz bezbłędnie definiuje podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna bardzo dobrze pomocy i wsparcia charytatywnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ocena ndst (2) – student/ka nie umie posługiwać się terminologią z zakresu pracy socjalnej, nie potrafi przyporządkować właściwych instytucji i form wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących.
Ocena dst (3) – student/ka posługuje się podstawowymi terminami z zakresu pracy socjalnej i potrafi przyporządkować niektóre instytucje i formy wsparcia rodziny do wybranych kategorii osób potrzebujących.
Ocena db (4) – student/ka poprawnie posługuje się większością terminów fachowych z zakresu pracy socjalnej, a także w większości przypadków umie właściwie przyporządkować instytucje i formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących.
Ocena bdb (5) – student/ka biegle posługuje się całą poznaną na zajęciach terminologia z zakresu pracy socjalnej i potrafi bezbłędnie przyporządkować formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ocena 2 (ndst) – student/ka nie docenia wiedzy z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiązywaniu problemów, nie rozumie znaczenia działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej
Ocena 3 (dst) – student/ka w ograniczonym stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiązywaniu problemów, rozumie na elementarnym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej
Ocena 4 (db) – student/ka docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiązywaniu problemów, rozumie na znaczącym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej.
Ocena 5 (bdb) – student/ka w wysokim stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiązywaniu problemów, ma wysokie zrozumienie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4).
2. Aktywny udział w zajęciach (70%).
3. Egzamin pisemny
Literatura
Lektura obowiązkowa:
J. Młyński, Podstawy pracy socjalnej. Od teorii do praktyki, Kraków 2023
J. Młyński, Praca socjalna w bezpieczeństwie społecznym, Kraków 2021
R.A. Skidmore, M.G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice, 1998.
P. S. Czarnecki, Praca socjalna, Warszawa, 2013
Lektura uzupełniająca:
B. DuBois, K.K. Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, t. I i II, Katowice 1999.
M. Boryczko, A. Dunajska, S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa 2020.B. DuBois, K.K. Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996.
E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998.
Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2011.
Praca socjalna. Teorie i metody. Podręcznik akademicki, red. M. Gray, S.A. Webb, Warszawa 2012.
Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2011.
Czasopismo. Praca socjalna
K. Kadela, J. Kowalczyk, Standardy Pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne
W cyklu 2023/24_Z:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
W cyklu 2024/25_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: