Teoretyczne podstawy wychowania WSR-NRN-1-TPWx
Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wychowania. Ukazanie wielowymiarowego podejścia do wychowania: antropologicznego, teleologicznego, aksjologicznego, prakseologicznego. Umożliwienie poznania różnych aspektów organizacji procesu wychowania, który winien zmierzać do wspomagania wychowanka w jego rozwoju indywidualnym i społecznym. Omówienie wyzwań, jakie stwarza współczesny świat w tym zakresie, a także wskazanie zasad służących realizacji procesu wychowania. W pełnym opisie zajęć wyodrębniono następujące zagadnienia:
– Teoria wychowania na tle innych nauk pedagogicznych.
– Wybrane koncepcje wychowania, ich analiza i ocena.
– Teoria wychowania jako narzędzie poznawania rzeczywistości społecznej.
– Wychowanie a inne procesy i zjawiska społeczne (socjalizacja, edukacja, nauczanie, uczenie się, kształcenie, opieka itp.).
– Istota procesu wychowania i jego właściwości.
– Sytuacje wychowawcze, ich istota i struktura.
– Klasyfikacja i charakterystyka metod wychowania oraz technik oddziaływania wychowawczego.
– Wychowanie a samowychowanie.
– Relacje między podmiotami wychowania.
– Trudności wychowawcze, ich przyczyny, przejawy i sposoby zapobiegania.
– Nieprawidłowości wiążące się z procesem wychowania.
– Wychowanie wobec zmieniającej się rzeczywistości.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
W_1 Student posiada w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania, a także ich roli w kontekście pracy społeczno-wychowawczej z rodziną. Potrafi analizować związki między teorią a praktyką w obszarze wychowania, znać i nazywać podstawowe nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu.
U_1 Student potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy wychowania i opieki, wykorzystując terminologię naukową oraz teorie z zakresu pedagogiki.
U_2 student w stopniu zaawansowanym potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej. Prezentuje zróżnicowane stanowiska poznawcze, a także krytycznie je porównuje, co umożliwia mu pełniejsze zrozumienie zagadnień związanych z teoretycznymi podstawami wychowania.
K_1 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki w odniesieniu do życia rodzinnego, rodzicielstwa, opieki i wychowania.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
(1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) oraz przygotowanie prezentacji na zadany temat
EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny). Ocena na podstawie liczby punktów:
50% - 3,0
60% - 3,5
70% - 4,0
80% - 4,5
85% - 5,0
Literatura
PODSTAWOWA
• Nowak, M. (2008) Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa.
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2012) Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. Studia Edukacyjne, 28/2013.
• Zarzecki, L. (2012) Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW, Jelenia Góra.
• De Tchórzewski, A. M. (2012) Wstęp do teorii wychowania. Ignatianum, Kraków.
UZUPEŁNIAJĄCA
Kwieciński Z., Śliwerski B.,(2005), Pedagogika – podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Okoń W., (2004), „Nowy Słownik Pedagogiczny” Wyd. Akademickie „ŻAK”, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: