Teoretyczne podstawy wychowania WSR-NRN-1-TPW
Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wychowania. Ukazanie wielowymiarowego podejścia do wychowania: antropologicznego, teleologicznego, aksjologicznego, prakseologicznego. Umożliwienie poznania różnych aspektów organizacji procesu wychowania, który winien zmierzać do wspomagania wychowanka w jego rozwoju indywidualnym i społecznym. Omówienie wyzwań, jakie stwarza współczesny świat w tym zakresie, a także wskazanie zasad służących realizacji procesu wychowania. W pełnym opisie zajęć wyodrębniono następujące zagadnienia:
– Teoria wychowania na tle innych nauk pedagogicznych.
– Wybrane koncepcje wychowania, ich analiza i ocena.
– Teoria wychowania jako narzędzie poznawania rzeczywistości społecznej.
– Wychowanie a inne procesy i zjawiska społeczne (socjalizacja, edukacja, nauczanie, uczenie się, kształcenie, opieka itp.).
– Istota procesu wychowania i jego właściwości.
– Sytuacje wychowawcze, ich istota i struktura.
– Klasyfikacja i charakterystyka metod wychowania oraz technik oddziaływania wychowawczego.
– Wychowanie a samowychowanie.
– Relacje między podmiotami wychowania.
– Trudności wychowawcze, ich przyczyny, przejawy i sposoby zapobiegania.
– Nieprawidłowości wiążące się z procesem wychowania.
– Wychowanie wobec zmieniającej się rzeczywistości.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
W1: Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, rozumie złożoność i różnorodność uwarunkowań tego procesu – K_W09
W2: Ma elementarną wiedzę na temat teoretycznych podstaw wychowania, obejmującą terminologię, teorię i metodykę oddziaływania wychowawczego – K_W13
U1: Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizy i interpretacji sytuacji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych – K_U02
K1: Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności w zakresie wychowania, rozumie potrzebę rozwoju osobistego i samodoskonalenia zawodowego, dokonuje samooceny swych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01
Kryteria oceniania
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
(1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny). Ocena na podstawie liczby punktów:
50% - 3,0
60% - 3,5
70% - 4,0
80% - 4,5
85% - 5,0
Literatura
de Tchorzewski A.M., Wstęp do teorii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2018.
De Tchorzewski A.M. (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, „Wers”, Bydgoszcz 2002.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2002.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
Petrykowski P., Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2003.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: