Teologia ciała WSR-NRN-1-TCx
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40327 (w cyklu 2023/24_Z)
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie do teologi ciała ludzkiego.
A). T. ciała a tajemnica stworzenia.
2. Cielesność a miłość i komplementarność
B). Sakrament małżeństwa a sakramentalność cielosności ludzkiej
3. Ontologia miłości u K. Wojtyły i Jana Pawła II
C). Nadprzyrodzone przeznaczenie człowieka
4.. Wyzwania czystości cielesnej
D) Człowiek jako dar dla drugiego
5. T. ciała u papieża Benedykta XVI (recepcja nauczania Jana Pawła II)
E). T. ciała u papieża Franciszka
6. Wykroczenia dotyczące cielesności
F). Wykroczenia i grzechy - cz. II.
7. Ekologia integralna a sprawa ciała ludzkiego
G). Czy kobiet są bardziej proekologiczne?
8. Cielesność człowieka - podsumowanie.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 18 godzin
przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 25 godzin
przygotowanie do zajęć: 32 godziny
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS | W cyklu 2024/25_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 18 godzin
przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 25 godzin
przygotowanie do zajęć: 32 godziny
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS | W cyklu 2025/26_Z: 1. ECTS - 18 GODZ. UCZESTNICTWO AKTYWNE W ZAJĘCIACH
1. ECTS - 35 GODZ. - PRZYGOTOWANIE ESEJU
1 ECTS - 25 GODZ. - PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ODPOWIEDZI NA DWA PYTANIA.
Razem 3 ECTS - 78 godzin nakładu pracy. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - Student opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące teologii ciała św. Jana Pawła II.
EK 2- Student potrafi uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie w perspektywie teologii ciała św. Jana Pawła II.
Umiejętności:
EK 3 - Student analizuje źródła oceny moralnej teologii ciała św. Jana Pawła II, weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej.
EK 4 - Student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, posługuje się dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie teologii ciała.
Kompetencje społeczne:
EK 5 - Student potrafi dyskutować na tematy dotyczące teologii ciała św. Jana Pawła II, pracuje w zespole dyskusyjnym.
EK 6 - Student dąży do poszukiwania prawdy na temat ciała ludzkiego i jego aspektów etycznych, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2):
Ocena dostateczna (3): a) student uczestniczył w zajęciach, b) student przygotował pracę pisemną (sej) i wysłał jej we wskazanym terminie; c) student w zakresie elementarnym opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące teologii ciała św. Jana Pawła II; d) student potrafi zasadniczo ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka,
Ocena dobra (4): jak powyżej, jednakże uzyskana przez studenta wiedza jest jest bardzie obszerna i precyzyjna.
Ocena bardzo dobra (5): jak powyżej, jednakże wiedza uzyskana jest jeszcze bardziej precyzyjna i bardziej obszerna.
Umiejętności (EK 3-4):
Ocena dostateczna (3): a) student na poziomie podstawowym analizuje źródła oceny moralnej teologii ciała św. Jana Pawła II, b) student weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej; c) student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, d) student posługuje się fundamentalnymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie teologii ciała.
Ocena dobra (4): jak powyżej, jednak o poziom wyżej.
Ocena bardzo dobra (5): jak powyżej, jednakże jeszcze o poziom wyżej.
Kompetencje społeczne (EK 5-6):
Ocena dostateczna (3):
a) student potrafi wypowiedzieć się na tematy dotyczące teologii ciała wg. Jana Pawła II,. b) student jest zdolny do pracy w zespole dyskusyjnym; student wykazuje, że dąży do poszukiwania prawdy na temat ciała ludzkiego i jego aspektów etycznych, c) student jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób dostatecznie twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej,.
Ocena dobra (4): jak powyżej, z tym że poziom uzyskanych kompetencji jest o stopień wyższy.
Ocena bardzo dobra (5): jak powyżej, z tym że poziom uzyskanych kompetencji jest jeszcze o jeden poziom wyższy.
Literatura
1. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est o miłości chrześcijańskiej (25 grudnia 2005 r.), wyd. pol. Kraków 2006.
2. Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laetitia" o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), wyd. pol. Kraków 2016.
3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio” (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982.
4. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 1-4, Lublin 1998.
5. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.
6. Kopycki Paweł, Elementarz teologii ciała według Jana Pawła II, b.m.w. 2013.
7. Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna, Kraków 2013.
8. Kućko Wojciech, Przemiany religijności młodzieży i dorosłych w Polsce – próba diagnozy na podstawie wybranych badań sondażowych Pew Research Center oraz CBOS, "Studia Teologiczne Białystok – Drohiczyn – Łomża" 37 (2019), s. 195-213.
10. Chaberek Michał, „Przedmiotowe uzasadnienie teologii ciała w kontekście nauki o pochodzeniu człowieka”, w: „Teologia i Człowiek” 35 (2019) 1, s. 31-48.
11. Kućko Wojciech, „Interpretacja teologii ciała św. Jana Pawła II w twórczości
|
W cyklu 2023/24_Z:
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est o miłości chrześcijańskiej (25 grudnia 2005 r.), wyd. pol. Kraków 2006. |
W cyklu 2024/25_Z:
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est o miłości chrześcijańskiej (25 grudnia 2005 r.), wyd. pol. Kraków 2006. |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AUxkEf2Wa_MtVnCFgHjR9gnuaz3CCHss8MfvJuj8hTSE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b1a615c6-a06d-4f63-b31d-8aaea13086dd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: