Seminarium licencjackie WSR-NRN-1-Sli
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXo6FWjERKcmaCvlkQ7UkmxMcfqqihhCbDPPjRPuSxgs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=358ca527-ec20-4995-bf8b-52d7bdca2b67&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXo6FWjERKcmaCvlkQ7UkmxMcfqqihhCbDPPjRPuSxgs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=358ca527-ec20-4995-bf8b-52d7bdca2b67&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
Celem zajęć jest to, aby adekwatnie umiejętnie, praktycznie i skutecznie uświadomić studentowi, że:
a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych.
b) że, po skończonym przeglądzie literatury, należy zabrać się za pisanie pracy, na którą składać się będzie rozdział teoretyczny (część metodologiczna), nakreślenie problemów badawczych, za odnajdywanie - na ich podstawie - narzędzi badawczych.
Student powinien w wyniku powyższego zdobyć świadomość, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie możliwych zastosowań praktycznych (podobnie - jak rozbudowa uzasadnień teoretycznych) - dla nowo zdobytej wiedzy.
Natomiast na merytoryczną treść, która jest przekazywana, w formie wykładu lub konwersacji (konsultacji), i w obrębie której dokonywana jest indywidualna lektura literatury (wskazanej przez prof.), składają się następujące tematy:
1. Znajomość podstaw prawnych pracy naukowej (kwestia plagiatu itp.).
2. Cel i sens pisania pracy dyplomowej (adekwatna motywacja).
3. Charakterystyka poszczególnych typów prac dyplomowych (teoretyczne i praktyczne).
4. Praca licencjacka z nauk o rodzinie i jej cele.
5. Badania z nauk o rodzinie - metodyka.
6. Sformułowania tez, założeń, tematów oraz celów.
7. Sztuka wystąpienia publicznego o charakterze naukowym (zdawanie egzaminu lic. przed komisją).
8. Struktura pracy naukowej (przejrzystość, terminologia, styl, język, logika, analiza i wnioskowanie)..
9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.
10. Wprowadzenie (wstęp) do pracy lic. (redagowanie i formatowanie).
11. Rozdziały pracy lic. i analiza podejmowanej problematyki (strona merytoryczna i formalna)
13. Co powinno zawierać zakończenie pracy lic.
14. Bibliografia i jej konsekwentne formatowanie (style).
15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Końcowe zalecenia edytorskie.
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres tematyczny i warsztatowy: |
W cyklu 2021/22_L:
Zakres tematyczny i warsztatowy: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W14
Student - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych,
metodach, technikach i narzędziach badawczych.
NRL_U04
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie
przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań
pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować
wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT),
NRL_K02
posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i
profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne
związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,
postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego
wymiaru w badaniach naukowych.
K03; docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej
rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i
zawodowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie
Warunki formalne:
1. Student brał udział w zajęciach (stacjonarnie lub online). Nieobecności - usprawiedliwienie wg. zasad standard - np. choroba itp.)
2. Student samodzielnie napisał oraz przedstawił do oceny część pracy (dyplomowej lub esej), na którą umówił się z profesorem.
Warunki merytoryczne:
3. Student prezentuje w dyskusji (lub na bazie informacji zwrotnej), adekwatne i proporcjonalnie - co do podanych treści na zajęciach - przyswojenie wiedzy aksjologicznej, merytorycznej - w zakresie podjętego zagadnienia, oraz metodologicznej, koniecznej do pisania pracy dyplomowej.
Student napisał i przedstawił prof. wg. tego co ustalił z promotorem (tj. część lub całość pracy), treściowo, metodologicznie, starannie, sumiennie, asertywnie wg. wartości katolickich, zgodnie z profilem UKSW.
Zasady stopniowania oceny:
4. Stopniowanie oceny końcowej uwzględnia poziom zaangażowania się studenta, efektów jego pracy oraz poziom zdobytych przez niego umiejętności oraz kwalifikacji społecznych.
Weryfikacja następuje wg. zasad podanych powyżej. Ważna jest informacja zwrotna oraz konkretne postępy w pisaniu pracy dyplomowej.
Brak zaliczenia:
Student nie spełnił żadnego z wyżej wskazanych warunków.
Literatura
PODSTAWOWA:
1. Biały S., Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.
2. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.
3. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.
4. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.
5. Tułowiecki D., Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].
UZUPEŁNIAJĄCA:
6. Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.
7. Walczak A., Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: 1. M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 2002 2. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001 3. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002 4. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009 5. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019. 6. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005. Literatura uzupełniająca: 7. J. Bornat, Biographical methods, in: The Sage Handbook of Social Research Methods. Alasuutari, Pertti, eds. L. Bickman, J. Brannen, London 2008 |
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: 1. M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 2002 2. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001 3. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002 4. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009 5. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019. 6. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005. Literatura uzupełniająca: 7. J. Bornat, Biographical methods, in: The Sage Handbook of Social Research Methods. Alasuutari, Pertti, eds. L. Bickman, J. Brannen, London 2008 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: