System świadczeń pomocy społecznej WSR-NRN-1-SSPS
1. Pomoc społeczna – geneza pomocy społecznej, definicja, miejsce pomocy społecznej w systemie prawa polskiego
2. Cele pomocy społecznej
3. Zasady pomocy społecznej
4. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie pomocy społecznej
5. Zadania administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej oraz podmiotów niepublicznych
6. Pozycja prawna świadczeniobiorcy, kryteria ustalania uprawnień do świadczeń
7. Świadczenia pieniężne
8. Świadczenia niepieniężne
9. Postępowanie administracyjne w sprawie świadczeń z pomocy społecznej
10. Kryteria ustalania uprawnień do świadczenia
11. Zwrot świadczeń
12. Organizacja pomocy społecznej
13. Status zawodowy pracowników socjalnych
14. Opieka nad rodziną w systemie pomocy społecznej
15. Formy pomocy realizowane na podstawie przepisów odrębnych
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz potrafi wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej.
EK_2 - student posiada elementarna wiedzę o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej
Umiejętności
EK_3 – potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w
poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i
rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej
Umiejętności:
EK_4 -potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do
realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz
małżeństwa i rodziny
EK - 5 -posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy
małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej,
rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Kompetencje społeczne:
EK - 6 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
(intelektualnego i religijno-duchowego)
EK - 7 – docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania
prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami
będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w zajęciach: 12 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 35 godz.
Suma godzin: 77 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 4-5):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 6-7):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne składające się z testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Wiedza:
(Ek 1 – Ek 3) - student nie zna elementarnej terminologii z zakresu pomocy społecznej oraz nie potrafi wskazać podstawowych świadczeń z zakresu pomocy społecznej, nie posiada elementarnej wiedzy o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej
Umiejętności
(Ek4 – Ek5) – nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, nie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, nie posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Kompetencje społeczne
(Ek – 6 – Ek – 7) – student nie ma nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie docenia roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; nie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i nie wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Ocena 3 (dst)
Wiedza:
(Ek 1 – Ek 3) – student w ograniczonym stopniu zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz w ograniczonym stopniu potrafi wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej, nie posiada pełnej, elementarnej wiedzy o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej
Umiejętności
(Ek3 – Ek5) – nie potrafi w pełnym zakresie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, nie potrafi w pełnym zakresie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, nie posiada w pełnym stopniu umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Kompetencje społeczne
(Ek – 6 – Ek – 7) – student nie ma pełnej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie w pełni potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie docenia w pełnym stopniu roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; nie w pełnym zakresie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i nie wykazuje pełnych zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Ocena 4 (db)
Wiedza:
(Ek 1 – Ek 3) – student zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz potrafi wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej, posiada elementarną wiedzę o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej
Umiejętności
(Ek3 – Ek5) – potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Kompetencje społeczne
(Ek – 6 – Ek – 7) – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Ocena 5 (bdb)
Wiedza:
(Ek 1 – Ek 3) – student bardzo dobrze zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz potrafi precyzyjnie wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej, posiada dokładną, elementarną wiedzę o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej
Umiejętności
(Ek3 – Ek5) – bardzo dobrze potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, potrafi precyzyjnie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Kompetencje społeczne
(Ek – 6 – Ek – 7) – student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, docenia w pełnym stopniu rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest bardzo dobrze przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje bardzo dobrze rozwinięte zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Literatura
Wykaz literatury podstawowej
S. Nitecki, Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2008.
S.Nitecki, Pomoc społeczna. Procedury i tryb przyznawania świadczeń. Wrocław 2010
I. Sierpowska, Prawo pomocy społecznej, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca
I. Sierpowska, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2017.
B. Kołaczkowski, M. Ratajczak, Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Warszawa 2013.
R. Krajewski, A. Mielczarek, Polskie prawo pomocy społecznej. Zarys problematyki, Kutno 2006
W.Maciejko, Instytucje pomocy społecznej, Warszawa 2009
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: