Święci małżonkowie w Kościele WSR-NRN-1-SMK3
Wykład wprowadzający
1. Powołanie do świętości w Piśmie św.
2. Święci małżonkowie w Piśmie św. i Kościele starożytnym
3. Nauczanie Kościoła o duchowości małżeństw i świętości sakramentu małżeństwa
4. Święci małżonkowie w najnowszej historii Kościoła
5. Kryzys małżeństwa i rodziny
6. Współczesne zagrożenia kulturowe dla trwałości i świętości rodzin chrześcijańskich
7. Świętość małżonków odpowiedzią na kryzys małżeństw i rodzin chrześcijańskich.
8. Beatyfikacja i kanonizacja małżonków (Martin, Quatrocchi)
W cyklu 2023/24_L:
Wykład wprowadzający |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRM_W03, zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania oraz pracy społecznowychowawczej z rodziną, a także ich miejsca wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami
NRM_W04, zna i rozumie w stopniu zaawansowanym logikę postępowania badawczego w pedagogice i innych naukach społecznych, których przedmiotem badań jest życie rodzinne; zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady określania celów badań, formułowania problemów badawczych, metody ilościowe i jakościowe, techniki i narzędzia badawcze, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań
NRM_U05, potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa
NRM_K02, jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiązywania problemów rodzinnych
Kryteria oceniania
Praca pisemna/esej/ referat - 60%
Udział w wykładach – 20%
Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
Wiedza:
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest sakrament małżeństwa, powołanie do świętości w życiu małżeńskim i rodzinnym, ale nie wie jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny w jej wzroście moralnym i duchowym, ani jakie pary małżeńskie zostały wyniesione na ołtarze.
- na ocenę 4 (db.): wie czym jest sakrament małżeństwa, powołanie do świętości w życiu małżeńskim i rodzinnym, wie również jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny w jej wzroście moralnym i duchowym, ani jakie pary małżeńskie zostały wyniesione na ołtarze.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale czym jest sakrament małżeństwa, powołanie do świętości w życiu małżeńskim i rodzinnym, wie również jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny w jej wzroście moralnym i duchowym, ani jakie pary małżeńskie zostały wyniesione na ołtarze.
Umiejętności:
- na ocenę 3 (dost.) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, ale potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny.
- na ocenę 4 (db.):student potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób ogólny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób trafny i precyzyjny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne.
Kompetencje
-na ocenę dostateczną (3-dst.) student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, lecz nie dostrzega i nie formułuje w sposób precyzyjny problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
-na ocenę dobrą (4-db.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
- na ocenę bardzo dobrą (5-bdb.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; doskonale dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, w sposób kreatywny poszukuje optymalnych rozwiązań, zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Literatura
Literatura podstawowa
Jan Paweł II, Familiaris Consortio, Kraków 1981.
Jan Paweł II, Homilia Jana Pawła wygłoszona podczas Mszy św. kanonizacyjnej księżnej Kingi Stary Sącz, 16 czerwca 1999.
Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Kościół, Kraków-Ząbki 1999.
Literatura uzupełniająca
Adamczyk D, Bębas S., Chrześcijańskie sacrum?, „Collectanea Theologica” 88(2018), s. 99-114.
Bukalski S., Miłość małżeńska w życiu świętych Luigiego i Marii Quattrocchi oraz Louisa i Zelii Martin. Analiza teologiczno-psychologiczna, „Colloquia Theologica Ottoniana” 37 (2021) s. 41–62.
Głaz S., Rodzina – miejsce realizacji świętości człowieka, „Rocznik Teologiczny” 52(2010), z. 1-2, s. 179-194.
Jelonek T., Biblijne pojęcie sacrum, Kraków 2008.
Jelonek T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym, Kraków 2007.
Jóźwiak E., Prymas Wyszyński o małżeństwie i rodzinie, Wrocław 1994.
Knotz K., Akt małżeński, Kraków 2001.
Ładożycki A., Małżeństwo i rodzina : dwa obrazy z życia świętych, Studia Salvatoriana Polonica 8(2014), s. 35-47.
Misztal H., Powszechne powołanie do świętości a Eucharystia, „Roczniki Nauk Prawnych” 8(1998), s. 175-186.
Nagórny J., Pokrywka M. (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007.
Nagórny J., Płciowość ludzka – z perspektywy chrześcijańskiego personalizmu, w: J. Nagórny, M. Pokrywka (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości, Lublin 2007, s. 19-117.
Nosowski Z., Parami do nieba, Warszawa 2004.
Ozorowski M., Chrześcijańskie ideały wychowawcze w rodzinie Martin- rodziców św. Teresy z Lisieux, „Teologia i Moralność” 14(2019), z. 2, s. 73-85.
Sławiński H., Błogosławieni wychowawcy świętej Teresy z Lisieux, „Polonia Sacra” 17 (2013) nr 1 (32), s. 191–209.
Sorkowicz A., Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014.
Strękowski S., Troska o czystość wiary w rodzinie i wspólnotach eklezjalnych według św. Grzegorza z Nyssy, "Studia Ełckie" 15 (2013), s. 349-367.
Strękowski S., Troska o czystość wiary w rodzinie i wspólnotach kościelnych w świetle pism św. Grzegorza z Nazjanzu, „Studia Ełckie” 17 (2015) nr 2, s. 173-190.
Strękowski S., Małżeństwo i rodzina w pismach Ojców Kapadockich, Warszawa 2021.
Wawrzyszkiewicz S., Małżeństwo drogą świętości. Duchowość małżeńska w doświadczeniu Equipes Notre-Dame, Kraków 2005.
Wróblewski P., Świętość fundamentem odnowy Kościoła. Powszechne powołanie do świętości, „Łódzkie Studia Teologiczne” 24(2015), z. 3, s. 161-174.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: