Sztuka komunikacji WSR-NRN-1-SK
Zajęcie te mają charakter warsztatowy. Z uwagi na małą liczbę godzin kurs jest intensywny i wymaga od słuchaczy pełnego uczestnictwa i uwagi.
Na warsztaty składać się będą następujące bloki tematyczne:
1. Wprowadzenie do autoprezentacji - czym jest autoprezentacja, co stoi na przeszkodzie dobrej autoprezentacji etc.
2. Budowanie poczucia własnej wartości - wzmocnienie poczucia własnej wartości, odkrycie naszych traum, zranień jest drogą do wzmocnienia wartości siebie, uzyskania pełniejszego obrazu samego siebie, swoich mocnych i słabych stron.
3. Komunikacja - znaczenie komunikacji, jej modele, techniki skutecznego słuchania, komunikacja werbalna i niewerbalna etc.
4. Techniki i taktyki autoprezentacji - jak się skutecznie prezentować, jak sobie radzić ze stresem, potknięciami, trudnymi pytaniami etc.
5. Zajęcia praktyczne - ćwiczymy autoprezentację.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRL_W02 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła,
NRL_W14 - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych,
metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności:
NRL_U04 - posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT),
NRL_U08 - posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów
działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej,
Kompetencje społeczne:
NRL_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
(intelektualnego i religijno-duchowego),
NRL_K06 - docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania
prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami
będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
ECTS:
Liczba ECTS: 1
udział w ćwiczeniach: 12 godz.
przygotowanie zadań zaliczeniowych: 10 godz.
lektura literatury przedmiotu: 8 godz.
Suma godzin: 30 godz. = 1 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w MS Teams
Link:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4e6c532f69164bba9768a9c906d7604c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e52bdeb2-031b-4b49-90ae-bf45c3e052ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach w kontakcie synchronicznym przez MS Teams;
2. Wykonanie zadanych ćwiczeń i przesłanie ich na platformie Moodle.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Kryteria oceniania:
Ocena 2 (ndst)
– Wiedza (NRL_W02,NRL_W14): student nie potrafi scharakteryzować podstawowej wiedzy dotyczącej sztuki komunikacji oraz nie potrafi wskazać podstawowych zasad dobrej komunikacji; student nie potrafi formułować wypowiedzi zgodnie z zasadami dobrej komunikacji;
- Umiejętności (NRL_U04, NRL_U08): student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu sztuki komunikacji do poprawnej prezentacji i komunikacji; nie potrafi skonstruować poprawnej wypowiedzi, zgodnie z zasadami autoprezentacji;
- Kompetencje społeczne (NRL_K01, NRL_K06): student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie
potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań mediatora czy asystenta rodziny, pracownika opieki społecznej i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia w/w ról , nie posiada świadomości odpowiedzialności w pracy z rodziną i konieczności jasnego, rzetelnego komunikowania się z klientami.
Ocena 3 (dst)
– Wiedza (NRL_W02,NRL_W14): student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować podstawową wiedzę dotyczącą sztuki komunikacji oraz w stopniu dostatecznym potrafi wskazać podstawowe zasady dobrej komunikacji; student częściowo potrafi formułować wypowiedzi zgodnie z zasadami dobrej komunikacji;
- Umiejętności (NRL_U04, NRL_U08): student częściowo potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu sztuki komunikacji do poprawnej prezentacji i prezentowania się; w ograniczonym stopniu potrafi skonstruować poprawne wypowiedzi, zgodnie z zasadami autoprezentacji;
- Kompetencje społeczne (NRL_K01, NRL_K06): student w ograniczonym stopniu posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dostatecznie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań mediatora czy asystenta rodziny, pracownika opieki społecznej i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student częściowo jest przygotowany do pełnienia w/w ról , posiada w stopniu dostatecznym świadomość odpowiedzialności w pracy z rodziną i konieczności jasnego, rzetelnego komunikowania się z klientami.
Ocena 4 (db)
– Wiedza (NRL_W02,NRL_W14): student poprawnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą sztuki komunikacji i autoprezentacji oraz w stopniu dobrym (min 50%) potrafi wskazać podstawowe zasady dobrej komunikacji; student dość dobrze (min 50%) potrafi formułować wypowiedzi zgodnie z zasadami dobrej komunikacji;
- Umiejętności (NRL_U04, NRL_U08): student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu sztuki komunikacji do poprawnej prezentacji i prezentowania się; wykazuje dobre umiejętności poprawnego konstruowania wypowiedzi, zgodnie z zasadami autoprezentacji;
- Kompetencje społeczne (NRL_K01, NRL_K06): student wie i posiada wystarczający (min. 50%) poziom wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań mediatora czy asystenta rodziny, pracownika opieki społecznej i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student częściowo jest przygotowany do pełnienia w/w ról, posiada w świadomość odpowiedzialności w pracy z rodziną i konieczności jasnego, rzetelnego komunikowania się z klientami. Ponadto angażuje się w przebieg
prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb)
- Wiedza( NRL_W02,NRL_W14): student bardzo dobrze charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą sztuki komunikacji i autoprezentacji oraz w stopniu bardzo dobrym (min 80%) potrafi wskazaćzasady dobrej komunikacji; student dość potrafi formułować wypowiedzi zgodnie z zasadami dobrej komunikacji;;
- Umiejętności (NRL_U04, NRL_U08): student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu sztuki komunikacji do poprawnej prezentacji i prezentowania się; wykazuje bardzo dobre umiejętności poprawnego konstruowania wypowiedzi, zgodnie z zasadami autoprezentacji;
- Kompetencje społeczne (NRL_K01, NRL_K06): poziom wiedzy i umiejętności,bardzo dobrze rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań mediatora czy asystenta rodziny, pracownika opieki społecznej i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student jest przygotowany do pełnienia w/w ról, posiada w świadomość odpowiedzialności w pracy z rodziną i konieczności jasnego, rzetelnego komunikowania się z klientami. Ponadto bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne logiczne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Literatura
1. Beck G., Podręcznik manipulacji. Zakazana retoryka, wyd. Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005.
2. Detz J., Sztuka komunikacji. Nie co mówić, ale jak mówić, przekład Bartosik J., wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
3. Gialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, wyd. GWP, Sopot 2016.
4. Leary M. Wywieranie wrażenia. Strategia autoprezentacji, wyd. GWP, Sopot 2017.
5. Murdoch A., Prezentacje i wystąpienia w public relations, wyd. POLTEXT, Warszawa 2000.
6. Spillane M., Zaprezentuj siebie, Podręcznik dla nowoczesnego mężczyzny, wyd. MUZA SA, Warszawa 2003.
7. Spillane M., Zaprezentuj siebie, Podręcznik dla nowoczesnej kobiety, wyd. MUZA SA, Warszawa 1996.
8. Struzik Z., Metodyka Pracy Naukowej, wyd. Instytut Papieża Jana Pawła II, Warszawa 2020. (wybrane rozdziały dotyczące Prezentacji).
9. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, wyd. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: