Rozwój psychoseksualny człowieka WSR-NRN-1-RPC
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat etapów oraz uwarunkowań rozwoju psychoseksualnego człowieka w cyklu życia – od dzieciństwa po dorosłość – z uwzględnieniem aspektów biologicznych, psychologicznych, społecznych i kulturowych. Kurs skupia się na zrozumieniu, jak kształtuje się tożsamość seksualna, jakie są normy i trudności w rozwoju psychoseksualnym oraz jakie czynniki mogą wspierać lub zakłócać dojrzewanie psychoseksualne jednostki. W trakcie zajęć studenci zdobywają umiejętności rozpoznawania i interpretowania problemów oraz potrzeb związanych z psychoseksualnością w kontekście relacji interpersonalnych, małżeńskich i rodzinnych. Uczą się również identyfikować odpowiednie formy wsparcia – psychologicznego, edukacyjnego i instytucjonalnego.
|
W cyklu 2024/25_L:
Tematy szczegółowe: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym etapy i uwarunkowania psychoseksualnego rozwoju człowieka w ciągu życia, uwzględniając aspekty biologiczne, psychiczne, społeczne i kulturowe, a także metody wspierania dojrzałości psychoseksualnej w różnych fazach życia.
Umiejętności
Student potrafi w stopniu zaawansowanym rozpoznawać i interpretować problemy oraz potrzeby związane z rozwojem psychoseksualnym w kontekście relacji interpersonalnych, małżeńskich i rodzinnych; umie wskazać adekwatne formy wsparcia psychologicznego, edukacyjnego i instytucjonalnego.
ECTS:
udział w wykładzie - 18
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 25
SUMA GODZIN 88
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi przeanalizować etapy i prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi wskazać etapy i omówić prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać etapy oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki rozwoju psychoseksualnego, nie potrafi wskazać etapów oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego człowieka
Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego.
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych :
metody dydaktyczne – dyskusja
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r
Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: