Rodzina w różnych kulturach i religiach WSR-NRN-1-RKR
W czase zajęć Student/ka poznają rodzinę w różnych kulturach i religiach: pozycje kobiety i meżczyzny, dziecka, sposoby zawiązywania małzeństwa, isntytucje rozwodów, opiekę nad starszymi, intymnmośc w związkach.
4 ECTS
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W05,
Student/Studentka - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła
NRL_W10,
- zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
NRL_W12,
- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
NRL_K03,
- docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
NRL_K04.
- ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
WIEDZA:
Student zna miejsce rodziny/rodzin i życia rodzinnego w systemach społecznych wybranych kultur i religii.
Zna elementarną terminologię służącą ww. kulturach i religiach do opisu rytuałów, znaczeń i mechanizmów życia rodzinnego.
Zna usytuowanie kobiety, meżczyzny, dziecka w systemie społecznym w ww. kulturach i religiach.
KOMPETENCJE:
Ma świadomość róznorodnosci form życia rodzinnego.
Ma swaidomość zmian zachodzących w życiu rodzinnym w perspektywie historycznej i kulturowej.
Student/ka ma szacunek do innych kultur i religii.
ECTS=4 pkt
1. Wykład - 30 godz
2. Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
3. Samodzielna lektura wybranej literatury - 30 godz.
4. Pisanie eseju - 10godz.
5. Egzamnin - 3 godz.
6. Konsultacje - 2 godz.
SUMA - 105 godz = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe ustne lub pisemne - wedle decyzji ze studentami. (70% oceny)
Esej nt wybranej rodziny w wybranej kulturze (zagadnienie poza temetami podejmowanymi na zajęciach) - na podstawie dodatkowej literatury.(30% oceny)
Literatura
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002.
Rodzina w wielkich religiach świata, red. Z.J. Kijas, Kraków 1999.
M.J. Żmichrowska, Małzeństwo i rodzina w chrześcijaństwie i islamie. Wspólne tradycje, Czestochowa 2007.
A. Unterman, Żydzi - wiara i życiue, Warszawa 2015.Z. Wróbel, Erotyzm w religiach swiata, Łodź 1990.
Zawieranie małzeństwa w różnych systemeach prawnych, religiach i kulturach, red. R. Sztychmiler, Olsztyn2009.
Literatura do pracy pisemnej:
B. Malinowski, Życie seksualne dzikich, Warszawa 1957.
D.A. Sikorski, Religie dawnych Słowian, Poznań 2018.
W. Dworczyk, My, dzicy Papuasi, Warszawa 1985.
I. Przewłocka, Czcicierla Kojota i kruka, Gdynia 1968.
A. Fidler, kanada pachnaca żywicą, Pelplin 2009.
J. Ganecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011.
K. Szwob, Kultury i religie świata w opowieściach, mitach i faktach, Kraków 2014.
R.H. Nocuń, Kobieta w życiu Indian Ameryki Południowej, Katowice 1967.
M. paradowska, Wśród Indian i Metysów, Wrocław 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: