Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze WSR-NRN-1-RAZ
1. Dziecko poza rodziną naturalną.
2. Rodziny adopcyjne - istota i rodzaje adopcji.
3. Zadania Ośrodków Adopcyjnych i procedury przysposobienia.
4. Istota, rodzaje i zadania rodzin zastępczych.
5. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych
6. Rodzicielstwo zastępcze - Rodzinne Domy Dziecka.
7. Dzieci poza rodziną naturalną - Wioski Dziecięce.
8. Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze - podsumowanie i usystematyzowanie wiadomości, zaliczenie przedmiotu.
W cyklu 2023/24_L:
1. Dziecko poza rodziną naturalną. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i rozumie jej źródła;
2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
Umiejętności
3 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
4 - potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
Kompetencje społeczne
5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Opis ECTS: 3
Godziny kontaktowe: konwersatorium 16 godz.
Przygotowanie się do zajęć i aktywny w nich udział: 15 godz.
Lektura literatury przedmiotu: 25 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.
Liczba godzin: 81 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i metody weryfikacji efektów uczenia się:
Efekty wiedzy:
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności (10 pkt);
2. przygotowanie do zajęć i aktywny udział w zajęciach, lektura literatury przedmiotu (25 pkt);
3. zaliczenie treści programowych: kolokwium pisemne (65 pkt).
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst) Wiedza:
– nie zna elementarnej terminologii używanej w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i nie rozumie jej źródeł;
- nie zna podstawowych teorii dotyczących wychowania, nie ma podstawowej wiedzy o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
Umiejętności:
- nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
- nie potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działań profilaktycznych i pomocowych;
Kompetencje społecznej:
– nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
Ocena 3 (dst)
Wiedza:
– zna nie w pełni elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i
nie w pełni rozumie jej źródła;
– zna nie w pełni podstawowe teorie dotyczące wychowania, posiada nie w pełni podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
Umiejętności:
– nie w pełnym zakresie potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; – nie w pełnym zakresie potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
Kompetencje społeczne:
– nie w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
Ocena 4 (db)
Wiedza:
– zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i rozumie jej źródła;
– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
Umiejętności:
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
– potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
Kompetencje społeczne:
– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
Ocena 5 (bdb)
Wiedza:
– w pełni zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i rozumie jej źródła;
– w pełni zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
Umiejętności:
– bardzo dobrze potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
– bardzo dobrze potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
Kompetencje społeczne:
– w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Literatura
Literatura podstawowa:
- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.
- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224.
Literatura uzupełniająca:
- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.
- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.
- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.
- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: